Earth Hour 2016 – Tillsammans för klimatet

Earth Hour 2016 – Tillsammans för klimatet

Lördagen den 19 mars 2016 mellan klockan 20.30 och 21.30 sker världens största miljömanifestation mot klimatförändringarna. WWF, som organiserar Earth Hour, har målet att kampanjen ska nå två miljarder människor världen över och halva Sveriges befolkning. Under 2015 deltog människor från över 172 länder, vilket är globalt rekord.

Syftet med Earth Hour är att släcka sina lampor under i timme. Den gemensamma manifestationen sänder viktiga signaler till makthavare runt om i världen om att ta klimatförändringarna på allvar. Kalmar Energi uppmanar alla att delta i manifestationen.

I Kalmar tätort, Lindsdal, Smedby, Rinkabyholm och Ljungbyholm kommer den offentliga belysningen längs gator, cykelvägar, i parker etc. att släckas under en timma. Dessutom släcks kända byggnader som Kalmar slott, Kalmar teater, vattentornet och domkyrkan. Kalmar Energi kommer att via sociala medier sprida budskapet om att släcka. Vi uppmanar alla som vill vara med att posta bilder på FB och Instagram på hur de spenderar sin Earth Hour med hachtaggen #earthhour och #energirepubliken.

– Det är viktigt att förstå att det handlar om en gemensam manifestation. Världens största miljömanifestation till och med säger Therese Andersen på Kalmar Energi. Det handlar alltså inte om att spara kilowattimmar under en timmes tid, vilket kanske många tror. I Sverige har många lågenergilampor och då kanske uppfattningen är att det spelar mindre roll om vi släcker en timme. Då är det viktigt att tänka på att det är en global manifestation och ju fler som deltar, desto starkare signaler sänder vi till makthavare i världen, avslutar Therese Andersen.

Årets Earth Hour handlar om att vi måste göra en nödvändig omställning. Vi behöver lämna fossila bränslen bakom oss och ställa om till en klimatsmart värld, baserade på hållbara och förnybara energikällor. Kalmar Energi bidrar till den utvecklingen genom att enbart erbjuda förnybar energi. All el och värme som Kalmar Energi producerar kommer från förnybara källor. Ca 33 % av den energin tillverkas här lokalt med skogsrester från träindustrin, vindar från Kalmarsund och öländsk sommarsol. Nöbble Solpark är också ett bra exempel på hållbar energi, där drygt 100 solcellrebeller tillsammans äger en solpark som producerar ca 600 MWh eller motsvarande mängden el som används för att åka 75 varv runt jorden med en elbil.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till över 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.