Fler släckte under Earth Hour i Kalmar

I lördags den 28 mars 2015 mellan kl 20.30 och 21.30 släcktes ljuset under manifestationen Earth Hour som uppmanar människor att bli medvetna om klimatförändringar och att vi tillsammans behöver ta ansvar för en hållbar framtid.

Femtontusen fler lampor
I Kalmar bidrog privatpersoner och företag till att släcka sina lampor och delta i aktiviteten. På beställning av Kalmar Kommun släcktes gatubelysningen i Kalmar tätort. Motsvarande 81 000 lampor á 40 Watt hos privatpersoner och företag, vilket utgör ett snitt på 3,7 lampor per hushåll i centrala Kalmar. Jämfört med förra året släcktes cirka 15 000 fler lampor i Kalmar tätort.

- Att så många släcker under Earth Hour visar att kalmarborna tycker att klimatfrågan är viktig, säger Camilla Dopson, kommunikatör på Kalmar Energi. För oss har klimatet länge varit en hjärtefråga. Kalmar Energi har sedan över tio år tillbaka bara förnybar energi från sol, vind, vatten och biobränslen och har även satsat på elbilar och biogas.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.