Framtiden är redan i Kalmar

Framtiden är redan i Kalmar

Kalmar Energi bygger infrastruktur för den framtida smarta staden
Internet of Things, ”sakernas Internet”, beskrivs som en av de stora framtida möjligheterna i det allt mer digitaliserade samhället. I Kalmar bygger nu Kalmar Energi infrastrukturen för detta, kallat en Stadshubb. Kalmar Energi går samtidigt in i StadshubbsAlliansen för samverkan med andra Stadshubbar.

– Med Stadshubben kan alla spännande lösningar äntligen lämna ritborden och bli verklighet. Vi kan inte ens ana vilka möjligheter som finns framför oss. Med den här typen av teknik kan vi fokusera på att göra rätt säker, förklarar Therese Andersen, kommunikationschef på Kalmar Energi och fortsätter

– Tänk er sensorer som talar om vilka soptunnor som behöver tömmas, som indikerar trasiga lampor i vår utomhusmiljö, som påvisar läckage eller fukt i exempelvis våra golvbrunnar, eller till och med talar om för oss var cykeln befinner sig. Då kan vi fokusera på lösningar och åtgärder istället. För vår del handlar det om att exempelvis övervaka fjärrvärmenätet, ha koll på bränsleanvändningen och temperaturer i våra bränslelager. Det finns alltså otroliga möjligheter som syftar till både bättre säkerhet, effektivisering och miljövinster, avslutar Therese Andersen.

Unik modell med hög internationell status
En stadshubb är en trådlös infrastruktur som med hjälp av en teknik som heter LoRa (Long Range) gör det möjligt att fånga upp signaler från sensorer, exempelvis en mätare eller givare som mäter tryck, temperatur, avvikelser eller positioner och så vidare. Sensorerna kan vara fasta eller placerade på rörliga saker.

Data från sensorerna skickas till stadshubben och därifrån via det befintliga fibernätverket till sensorernas ägare, tryggt och säkert. En stadshubb utgör en viktig basinfrastruktur i en framtida smart stad. LoRa  är en standardiserad trådlös teknik som kännetecknas av mycket lång räckvidd, låg energiförbrukning och säker dataöverföring. LoRa har snabbt blivit den ledande tekniken för Internet of Things över hela världen. Den första Stadshubben designades och byggdes i Helsingborg av Öresundskraft för snart ett år sedan.

– Den unika modellen med öppna Stadhubbar har väckt stor uppmärksamhet, även långt utanför Sveriges gränser. Precis som Sverige en gång etablerade de öppna stadsnäten höjs nu ögonbrynen när vi gör motsvarande för Internet of Things. Nyttan med att dela på en gemensam infrastruktur istället för att bygga isolerade, parallella lösningar är ju egentligen uppenbar. Men det krävs att någon tar initiativet, det gör vi med Stadshubbarna. Det säger Bo Lindberg, chef för Kommunikationslösningar på Öresundskraft.

En växande allians
StadshubbsAlliansen har vuxit mycket snabbt sedan den startades tidigare i år. Tre Stadshubbar är redan igång, eller precis i fasen av att starta. Ytterligare nio andra svenska stadsnät har i nuläget dessutom tecknat avsiktsförklaring om att etablera stadshubbar och tillsammans täcker de mer än tjugo kommuner.

– Vi tror på samarbete och bestämde oss för att underlätta för andra stadsnät att etablera lokala stadshubbar på hemmaplan. Grundtanken är enkel, tillsammans kan vi snabbt sprida bra exempel sinsemellan och på så sätt göra det möjligt för smarta städer att snabbt utvecklas över hela Sverige. Jag är stolt över att kunna välkomna Kalmar Energi till StadshubbsAlliansen, avslutar Bo Lindberg.