Höga elpriser höjer elnätsavgiften från och med 1 januari 2023

Höga elpriser höjer elnätsavgiften från och med 1 januari 2023

De höga elpriserna drabbar oss alla och tyvärr påverkar de även elnätskostnaderna. Därför behöver vi höja elnätsavgiften från och med den 1 januari 2023. Höjningen innebär en ökad kostnad med cirka 102 kronor per månad för en villakund med en elanvändning på 10 000 kWh/år och en säkring på 20A.

Höjningen av elnätsavgiften är en direkt konsekvens av de höga elpriserna. När elen transporteras genom elnätet går en del av den förlorad på vägen, så kallade nätförluster. Elnätsbolagen måste köpa in extra el för att kunna leverera den utlovade mängden. Ett högre elpris gör, med andra ord, att det kostar mer att transportera elen hem till våra kunder.

– Den höjda elnätsavgiften ger alltså ingen extra vinst till Kalmar Energi, utan täcker endast kostnaderna för nätförluster, säger Jonas Wågenberg, elnätschef på Kalmar Energi.

Nätförlusterna uppstår genom hela nätet, såväl stamnät, regionnät och lokalnät. Det är främst på region- och lokalnätsnivån som kostnaden har stigit för inköp av el i syfte att täcka nätförlusterna. Kostnaderna är opåverkbara och ska enligt Energimarknadsinspektionen, som reglerar nätbolagens prissättning, föras vidare till kunderna genom den rörliga delen i elnätsavgiften.

– Vi har också genomfört en mindre omfördelning av kostnader mellan olika typer av kunder för att mer rättvist vara kostnadsriktiga, fortsätter Jonas. Det är viktigt att varje kundkategori bär sina egna upparbetade kostnader och att kundgrupper inte subventionerar varandra på ett orättvist sätt.

Hur påverkar prishöjningen olika typer av kunder?

Kunder i lägenhet (16 A L) med en förbrukning på 2 000 kWh/år:

Den nya kostnaden är 206 kronor/månad, vilket är en ökning på 40 kronor/månad (inklusive moms).

Kunder i villa (20 A) med en förbrukning på 10 000 kWh/år:

Den nya kostnaden är 701 kronor/månad, vilket är en ökning med 102 kronor/månad (inklusive moms).

Verksamhet/flerfamiljshus (63 A) med en förbrukning på 25 000 kWh/år:

Den nya kostnaden är 1 710 kronor/månad, vilket är en ökning med 181 kronor/månad (exklusive moms).

Effektkunder med prislista N4 (lågspänning; 350 MWh/år):

Kostnaden ökar med cirka 1 420 kronor/månad (exklusive moms).

Effektkunder med prislista N3 (högspänning; 5 000 MWh/år):

Kostnaden ökar med cirka 21 325 kronor/månad (exklusive moms).

– Situationen på elmarknaden är tuff med höga elpriser, vilket såklart oroar många av våra kunder. Vi har tät dialog med våra större kunder och möter även privatkunder i deras funderingar i olika kanaler, avslutar Théresé Andersen, kommunikationschef på Kalmar Energi.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi sol-, vind-, vatten- och biobränsleproducerad el till ca 22 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har ca 100 medarbetare.