Martin Engdahl, Bintel, Gustav Löfgren, Kalmar Energi och Jennie Orton, Bintel, ser fram emot ett gott samarbete för en smart avfallshantering i regionen.

Kalmar Energi och Bintel inleder ett samarbete för smart avfallshantering

Kalmar Energi och Bintel, ett innovativt teknikföretag inom IoT, har inlett ett samarbete för att främja smart avfallshantering i regionen och bidra till en mer hållbar framtid.

Syftet med samarbetet är att kombinera Kalmar Energi, som det självklara valet för den lokala kunden när det gäller energilösningar, med Bintels avancerade sensorlösning för att skapa en effektiv och smart avfallshantering. Genom att använda teknikens kraft vill Kalmar Energi hjälpa fastighetsägare att minska miljöpåverkan och samtidigt spara tid och resurser.

Trådlöst nätverk och avancerade sensorlösningar skapar möjligheter

Kalmar Energi har alltid varit engagerade i att utveckla hållbara lösningar för samhället. Sedan länge finns ett öppet fibernät som täcker stora delar av Kalmar. Under 2018 kompletterade Kalmar Energi fibernätet med trådlösa nät som kan ta emot och skicka signaler till tiotusentals sensorer, som kan mäta bland annat temperatur, luftkvalitet och närvaro.

Bintels avancerade sensorlösningar övervakar fyllnadsgraden i sophanteringssystemen och ger realtidsdata. Datan analyseras för att identifiera mönster, optimera rutter och förbättra insamlingsfrekvensen för att maximera resurseffektiviteten och minimera miljöpåverkan.

– Vi ser fram emot vårt samarbete med Kalmar Energi. Genom att tillhandahålla avancerad teknik och innovativa lösningar kan vi tillsammans göra en verklig skillnad för miljön och skapa en mer hållbar framtid, säger Jennie Orton, VD på Bintel.

Kalmar Energis samarbete med Bintel kommer att innebära ett steg i rätt riktning för smart avfallshantering i regionen.

– Vi strävar alltid efter att vara i framkant när det gäller hållbar utveckling och tillsammans kan vi uppnå våra och våra kunders mål, säger Théresé Andersen, kommunikationschef för Kalmar Energi.

Läs mer om Kalmar Energis IoT-tjänster: IoT-tjänster - Kalmar Energi

Om Bintel

Människans avtryck på jorden har länge varit föremål för diskussion. I denna diskussion har avfall fått mer och mer utrymme, och Bintel står nu inför ett paradigmskifte. Branschen gör nu sin resa från en analog verklighet till en digital.

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi sol-, vind-, vatten- och biobränsleproducerad el till cirka 22 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har cirka 100 medarbetare.