Moskogen, foto Kalmar Energi

Stabil och trygg prisutveckling för Kalmars fjärrvärmekunder

Ingen höjning av fjärrvärmepriset under 2022 för privatkunder och en mycket liten justering för företagskunder. Det är resultatet efter uppdateringen av prismodellen till Kalmar Energis fjärrvärmekunder. Med tanke på den utveckling vi har sett på elmarknaden senaste tiden blir det tydligt att fjärrvärme ger en stabil och trygg värmeförsörjning till Kalmarborna. Inför 2022 är priset oförändrat för privatkunder. För företagskunder höjs priset med endast 0,5 procent.

- Stabiliteten och förutsägbarheten uppskattas extra mycket av kunderna nu när elpriserna är extremt höga, någonting som inte påverkar fjärrvärmepriset och dessutom är en av fjärrvärmens styrkor att bidra med mer förnybar el när vi som bäst behöver den, säger Kristoffer Lindman, marknad och analys, Kalmar Energi.

Nu utvecklar vi affärsmodellen ytterligare
Utifrån ett systemperspektiv är fjärrvärme en suverän värmekälla som bidragit till att Sverige har bland de lägsta klimatutsläppen i världen för uppvärmning av våra hus och lokaler. Fjärrvärmen i Kalmar är faktiskt till och med klimatpositiv. Med fjärrvärme får vi värme utan att förbruka el utan i stället bidrar den till att mer el blir över till andra saker, eftersom kraftvärmeanläggningen Moskogen producerar både förnybar el och värme.

Med den nya prismodellen för företagskunder sker ytterligare förbättringar. Bättre mät-och datakvalitet ger förutsättningar för en effektberäkning som bättre speglar faktisk systembelastning och som inte längre behöver schablonpriser för olika verksamheter (bostäder respektive lokaler och industri). Dessutom införs flödesavgift som gör prissättningen mer rättvis och bygger in fler möjligheter för fjärrvärmekunderna att samspela med systemet och påverka sin kostnad.

- Vi har strävat efter att göra den nya prismodellen enklare och ge våra kunder större möjlighet att påverka, vilket stärker fjärrvärmens konkurrenskraft ytterligare och bidrar förhoppningsvis till energieffektiviseringar och minskat effektbehov, fortsätter Kristoffer Lindman.

Påverkan på kund
För det stora flertalet företagskunder innebär förändringen mycket liten påverkan på totalkostnaden. Det är först om anläggningen avviker kraftigt från genomsnittet, antingen till effekt eller flöde, som förändringen får märkbar betydelse. För privatkunder är priset oförändrat.

- Vintern har tydliggjort att läget på elmarknaden är problematiskt och utmaningarna stora. Elektrifieringen av samhället rullar vidare och fjärrvärmen bidrar med att minska belastningen på el för uppvärmning samtidigt som den tillför el årets kallaste månader. En högre intäkt från elproduktionen bidrar till att stabilisera priset ut till våra fjärrvärmekunder vilket är ett av våra viktigaste mål, avslutar Anna Karlsson, vd Kalmar Energi.