Nöbble Solpark

Sveriges största medlemsägda solpark hoppas på en molnfri sommar

Nöbble Gård är ett ekologiskt lantbruksföretag som inte bara producerar mjölk och rapsolja, utan också förnybar energi. På gården finns sedan tidigare ett vindkraftverk. Under våren 2016 utrustar Kalmar Energi tillsammans med Elia det nybyggda kostallet med 3 900 kvadratmeter solpaneler. Soltaket som precis är färdigmonterat väntas gå i drift under juni månad. Överlåtelse till ägarna väntas ske i juli, vilket innebär att delägarna kan börja använda sin solel. Nöbble Solpark producerar 600 000 kWh årligen, vilket motsvarar en elbils elanvändning hela 75 varv runt jorden.

Driftsättning
De sista panelerna på Nöbble Soltak är installerade, teknikboden är på plats och teknikerna jobbar för fullt med driftsättning, säkerhetskontroller, parametersättning och provdrift. Eon har också installerat den mätare som ska mata den producerade energin ut på elnätet. Lagom till Nöbbledagen på Nöbble Gård den 11 juni kommer förhoppningsvis panelerna leverera förnybar solel. Efter överlåtelsen till Kalmarsund Sol och de övriga ägarna i juli går anläggningen i skarp drift.

– Allt har rullat på bra och nu hoppas vi på en riktigt solig sommar säger Jonas Wågenberg, projektledare på Kalmar Energi. Förrättningen hos lantmäteriet är också i princip klar vilket har resulterat i en rad olika servitut och gemensamhetsanläggningar. Nöbble Solpark blir en så kallad 3-D fastighet, unik i sitt slag även där, fortsätter Jonas.

Ägo-dela är framtiden
Det nya ägandet är delandet. Konsumenter är mindre benägna att själva äga, utan köper hellre tillgången till en vara eller tjänst. Tjänster som Netflix, Spotify, CityBikes och bilpooler som Car2Go och SunFleet är idag välkända och används av många. I Kalmar har vi bland annat dELbilspoolen och Kalmarsund Sol och Kalmarsund Vind. Med delningsekonomi och nya ideal växer också nya beteenden fram. Kalmar Energi tog fasta på att det här i projektets inledningsfas. Tillgången till en vara eller tjänst är viktigare än själva ägandet i sig.

– Vi ville bygga ett stort kollektiv, med en gemensam vision om ett hållbarare samhälle. Resultatet är Nöbble Skolpark, Sveriges största medlemsägda soltak för egen elanvändning, avslutar Therese Andersen, kommunikationschef på Kalmar Energi.

Nöbbledagen och soltaksvisning
Den 11 juni mellan kl. 10-14 bjuder Nöbble Gård in till Nöbbledagen. Ta tillfället i akt och upplev en redig ekologisk gård. Hö-hoppning, tramp-traktor-race, matservering och mycket mer står på programmet. Kalmar Energi är också på plats och visar Nöbble Solpark. Passa på att se solanläggningen och ställ frågor. Den officiella invigningen av Nöbble Solpark sker i samband med Kalmarsundsveckan i höst.

Välkomna!

Kalmar Energi är regionens ledande energileverantör. Vi förser Kalmar, Smedby och Lindsdal med biobränslebaserad när- och fjärrvärme. Dessutom levererar vi el till över 30 000 kunder i sydöstra Sverige och förser delar av Kalmar med fjärrkyla och optisk fiber. Vi omsätter årligen ca 800 miljoner och har drygt 90 medarbetare.