Hyresförhandlingarna lyfts till HMK

Trots att förhandlingsmodellen uppdaterats med tydligare riktlinjer och direktiv står Kalmarhem och Hyresgästföreningen långt ifrån varandra när det gäller nästa års hyreshöjning. Detta har lett till att den årliga hyresförhandlingen nu hänskjuts till Hyresmarknadskommittén, HMK.

-Det har varit en bra dialog lokalt med stor förståelse från båda parter men trots detta kan vi inte komma överens och har därför fattat ett gemensamt beslut om att hänskjuta ärendet till Hyresmarknadskommittén vilket förhoppningsvis kortar ner tiden med retroaktiv hyresjustering för våra kunder, säger Kalmarhems VD Per Stephani.

Trepartsöverenskommelsen

Förhandlingsmodellen, även kallad Trepartsöverenskommelsen, är en överenskommelse som syftar till att ge Sverige en bättre fungerande hyresmarknad. Modellen har tagits fram av Sveriges Allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna. Den innefattar rekommendationer till parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna och den årliga hyresutvecklingen.

I modellen uppmanas parterna att utgå ifrån en sammanvägning i tre steg vilka innefattar den allmänna kostnadsutvecklingen, lokala förutsättningar för fastighetsägarna samt hyresgästernas intressen.

-Gällande den allmänna kostnadsutvecklingen var vi överens om en viktning av parametrar och landade då på en hyresjustering om 11,5 %. Det är i synen på modellens resterande steg som våra åsikter går isär, säger Per Stephani.

Hyran är fastighetsägarens enda intäkt

Hyran är fastighetsägarens enda intäkt och den måste täcka de kostnader som uppstår enbart genom att de boende bor i fastigheterna. Utöver detta måste den också täcka kostnader för fastighetsanknutet underhåll, något som historiskt prioriterats ned till förmån för låga hyresökningar.

-Vår viktigaste kundfråga just nu och för flera år framöver är och kommer vara att underhålla våra fastigheter. Vi förstår oron som många känner för samhällets kostnadsökningar men vi kan inte längre skjuta underhållskostnaden på framtida generationers kunder och det är därför av största vikt att vi får en höjning som motsvarar de kostnadsökningar vi som bolag står inför, säger Per Stephani.

Fakta om Hyresmarknadskommittén

Hyresmarknadskommittén, HMK, är en tvistelösningsfunktion i de allmännyttiga bostadsbolagens branschorganisation (Sverige Allmännytta) som prövar tvister i samband med de årliga hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och de företrädesvis allmännyttiga bostadsföretag som är medlemmar i Sveriges Allmännytta. HMK består av ledamöter från Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen.

Regioner

Kalmarhem är ett allmännyttigt bostadsbolag som hyr ut, förvaltar, utvecklar och bygger bostäder och lokaler i Kalmar i strävan mot en hållbar stadsutveckling. Vi vill ge alla, oavsett livssituation, som vill bo i Kalmar möjlighet till ett eget hem och känna den trygghet det skapar. Vår vision är att bidra till att Kalmar blir den tryggaste och mest hållbara kommunen i Sverige, där alla invånarna har ett hem och en livsmiljö som de trivs i och kan påverka.

Vi är Kalmars största hyresvärd med ca 5 300 bostäder, varav 1 100 studentbostäder och 35 000 kvm lokalyta.

Per Stephani

Presskontakt VD 010 - 357 00 10

Hem till dig!

Kalmarhem är ett stort och tryggt bostadsbolag med bred produktportfölj och stort samhällsengagemang. Vi har en stark vilja att göra skillnad och ligger i framkant när det gäller hållbarhet. Kalmarhem vill driva förändring kring hur vi kan leva och bo mer hållbart – utifrån ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

Kalmarhem AB
Larmtorget 3