Corona stoppar årets Östersjöfestival

Corona stoppar årets Östersjöfestival

Östersjöfestivalen, som traditionsenligt gått av stapeln vecka 29 i Karlshamn i över 50 år, tvingas i sommar ställas in på grund av den pågående coronapandemin. Det beskedet lämnade krisledningsnämnden under valborgseftermiddagen.

Östersjöfestivalen är en av Sveriges äldsta och största gratisfestivaler som får många turister och gamla Karlshamnsbor att vända hem under vecka 29. Redan för några veckor sedan, den 9 april, beslutade kommunstyrelsen att ställa in Östersjöfestivalens onsdagskonsert, som är den enda betalkonserten under festivalens fyra dagar. Kommunstyrelsen beslutade även att inte köpa in den stora scenen, vilket innebar att inga framträdanden under festivalen skulle kunna äga rum på torget som brukligt. In i det längsta har politikerna i Karlshamn försökt att vänta ut ett positivt besked från Smittskydd Blekinge angående smittspridningen av covid-19, för att om möjligt kunna genomföra en reducerad festival.

– Nu när smittskyddsläkaren tror att den värsta smittspridningstoppen kommer att ske i mitten av sommaren har vi idag i krisledningsnämnden beslutat att helt ställa in årets Östersjöfestival, säger Per-Ola Mattsson, (S) krisledningsnämndens ordförande.

Beslutet är taget med anledning av den rådande smittspridningen och regeringens förbud att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer.

– Vi ser inte i nuläget att vi skulle kunna få de myndighetstillstånd som krävs för att genomföra festivalen, säger Per-Ola Mattson.

Det finns en förhoppning att kunna kompensera näringslivet, stadens krögare, föreningar och andra inblandade som i och med beslutet kommer drabbas hårt ekonomiskt, med andra arrangemang senare under året – om restriktionerna och smittspridningen lättar.

– Det är tungt att inte kunna genomföra denna folkfest, men vi som arbetar med festivalen under året känner att det är ett bra att beslutet kommer nu så vårt och andras fokus kan läggas på annat. Det är även många företag, artister, föreningar, näringsidkare med flera som gör en otrolig insats för att Östersjöfestivalen ska bli denna folkfest som den är, säger Daniel Svensson, evenemangssamordnare i Karlshamns kommun.

– Nu tar vi sats mot nya mål och ser fram emot att kunna presentera en fantastisk festival 2021, säger Daniel Svensson.

Festivalen som skulle genomförts 15-18 juli siktar nu på att kunna genomföras under vecka 29 nästa år.

Kontakt: Per-Ola Mattsson (S) krisledningsnämndens ordförande, 073-503 30 92, och Daniel Svensson, evenemangssamordnare i Karlshamns kommun, 073-357 61 82.

____________________________________________________________________________

Karlshamns kommun har tillsammans med representanter från näringslivet enats om att gemensamt skapa förutsättningar för att kommunen ska växa till 50 000 invånare.

Utifrån den gemensamma visionen arbetar Karlshamns kommun och det lokala näringslivet sida vid sida för att tillsammans möjliggöra byggnation av fler bostäder, kompetensförsörjning och attraktion av fler invånare och företagsetableringar inom ramen för ett hållbart Karlshamn.

Annette Sandberg

Presskontakt Kommunikationschef Övergripande ansvar för intern- och extern kommunikation. 0454-815 93