Miljöpris till klass 6 A på Prästslättsskolan

Miljöpris till klass 6 A på Prästslättsskolan

Klass 6 A på Prästslättsskolan har vunnit tredje pris i Natur & Miljöbokens nationella klasstävling. Av 2 378 bidrag från hela landet valdes Andreas Karlssons, Theo Haggrens och Adam Mattssons gemensamma affisch ut.

Trion i 6 A blev glatt överraskade när de fick besked att deras klassbidrag har korats till tredjepristagare.
– Det känns bra och roligt, säger Andreas Mattsson.

Tävlingsuppgiften var att skapa en affisch som kommunicerar ”Fem tips för en bättre värld”. Tipsen skulle handla om hur vi bättre kan ta hand om vår natur och miljö.

– Vi skissade först och tänkte ut vilka fem punkter vi ville ha med. Sedan valde vi ut de bästa skisserna och skapade affischen. Och det slutade ju bra, säger Andreas som tror att deras rikliga användande av färg och kvalitén på klassens nya pennor bidrog till vinsten.

Andreas Karlsson, Theo Haggren och Adam Mattsson valde dessa fem tips till sin affisch:

• Förstärka solceller
  • Minska förbrukningen av olja
  • Sluta hugga ner regnskogen
  • Inte använda kärnkraft
  • Förminska Co2-utsläppet

6 A belönas av Svenska Kunskapsförlaget med 1 000 kronor till klasskassan och diplom. Förlaget önskar att prispengarna används till en upplevelse eller aktivitet inom området natur och miljö. Vad pengarna exakt ska användas till har sexorna på Prästslättsskolan ännu inte bestämt.
– Förmodligen till klassresan, säger Adam Mattsson.
Men först ska han och alla klasskompisarna fira vinsten.
– Vi ska fira med champagne, skrattar Andreas Karlsson men lägger sedan snabbt till:
– Kanske skolan kan bjuda oss på en fika?

För mer information, kontakta:

• Sofia Celion, lärare för klass 6 A på Prästslättsskolan, telefon 0733-19 66 55
  • Pontus Öberg, projektsamordnare på Svenska Kunskapsförlaget, telefon 08-506 356 03 / 0733-91 78 18

Vinnare i Natur & Miljöbokens nationella klasstävling:

1:a pris:

• Linköping – Ånestaskolan

Delat 2:a pris:

• Örnsköldvik – Själevadsskolan
  • Stockholm – Engelbrektsskolan

Delat 3:e pris:

• Karlshamn – Prästslättsskolan
  • Leksand – Sammilsdalsskolan,
  • Älmhult – Klöxhultsskolan
  • Lund – Gunnesboskolan
  • Örebro – Karl Johans skola
  • Hässleholm – Kyrkskolan
  • Uppsala – Uppsävjaskolan
  • Kalix – Innanbäckens skola
  • Stockholm – Rödabergsskolan

FAKTA

Svenska Kunskapsförlaget samarbetar med 260 kommuner och Karlshamns kommun är sedan tio år tillbaka en av dessa. Denna satsning inom natur- och miljöområdet är ett kunskapsutbyte mellan förlaget, skolan, kommunen och näringsliv där man tillsammans ser den långsiktiga nyttan i att tidigt prägla unga att bli miljömedvetna. Det primära verktyget är bokserien Natur & Miljöboken. Medverkande idag är Karlshamns kommuns VA- och Fastighetskontor, Eon, Mörrums kronolaxfiske, Karlshamn Energi, Ifö Sanitär, Coop Karlshamn, Södra Cell Mörrum, FoodTankers och Marinbasen. I år har 849 Karlshamnselever i årskurs 4-6 deltagit i Natur & Miljöbokens rikstäckande klasstävling. Läs mer om Natur & Miljöboken på www.kunskapsförlaget.se

Karlshamn ligger där hav möter land, historia möter framtid och människor möter varandra. Hållbar ekonomisk, ekologisk och social utveckling är ledord i Karlshamns kommun och genomsyrar vår verksamhet inom alla områden.

Annette Sandberg

Presskontakt Kommunikationschef Övergripande ansvar för intern- och extern kommunikation. 0454-815 93