Kommunstyrelsens (S) ordförande Per-Ola Mattsson och Pether Fredholm, VD på JSB skrev idag under markanvisningsavtalet för de nya bostäderna vid Mieån.

Nu kan planarbetet med nya bostäder vid Mieån påbörjas

Idag undertecknades det markanvisningsavtal som gör det möjligt för byggföretaget JSB att tillsammans med Karlshamns kommun påbörja planarbetet för de nya bostäderna vid Mieån i centrala Karlshamn. Om 1,5 år beräknar JSB att kunna börja bygga.

Det var i juni som Karlshamns kommun utlyste en markanvisningstävling för nya bostäder intill Mieån och av två inlämnade förslag var det byggföretaget JSB (med huvudkontor i Asarum), Svensk Bostadsutveckling och arkitektbyrån Wingårdhs som vann med sitt förslag ”Kvarteret Åsikten”.

– Det betyder mycket för både mig och företaget att kunna vara med att utveckla Karlshamn och bygga för kommunens framtida vision om att vi ska bli 50 000 invånare, säger Pether Fredholm, VD på JSB.

Idag skrev Pether Fredholm och kommunstyrelsens (S) ordförande Per-Ola Mattsson under markanvisningsavtalet. Ett markanvisningsavtal skrivs när kommunen planerar att överlåta mark till en byggherre som samtidigt ska planläggas för att tillåta exploatering. Nu är nästa steg i processen att sätta igång detaljplanearbetet. JSB vill bygga sex hus i trä med 48 bostadsrätter med både två-, tre- och fyrarumslägenheter, 50 parkeringsplatser i källarplan och 100 cykelplatser. Det kommer även att finnas kvar offentliga platser och park längs med ån. Husen, som ska bli runt fyra våningar höga och målas i röda och gröna färger, kommer att ta hänsyn till de befintliga husens utsikt över ån.

– Vi är jätteglada över att det är en lokal aktör som ska bygga och tillskottet av lägenheter är behövligt och dessutom nära både centrum och vatten, något som många efterfrågar, säger Per-Ola Mattsson.

Kvarteret Åsikten kommer att stå färdigt tidigast 2022.

För mer information kontakta: Per-Ola Mattsson, kommunstyrelsens (S) ordförande, på mobil 073-503 30 92 eller Pether Fredholm, VD JSB, på 0708-31 02 55.

Annette Sandberg

Presskontakt Kommunikationschef Övergripande ansvar för intern- och extern kommunikation. 0454-815 93