Karlstads kommun stärker sitt samarbete med besöksnäringen

Den 25 – 26 april reser representanter från Karlstads kommun och Visit Karlstad Member till Jönköping för att ta del av deras arbete. Jönköping har haft en fin utveckling inom besöksnäringen och låg efter 2017 på en sjätteplats i Sverige vad gäller hotellövernattningar, medan Karlstad låg på nionde plats.

På programmet står möten med det kommunala destinationsbolaget Destination Jönköping och representanter från besöksnäringen för att utbyta erfarenheter mellan destinationerna.

”Vi ser fram emot att få besök och utbyta erfarenheter med kollegor i Karlstad. Det är viktigt att vi större städer benchmarkar och lär av varandra”, säger Ante Jankovic, Manager Convention Bureau Jönköping

”Samverkan mellan det offentliga och privata är otroligt viktigt destinations-utveckling och ökar attraktionen som plats. Vi måste hjälpa till att göra varandra bättre”, säger Hanna Åkerstedt, ordförande i Visit Karlstad Member.

”Karlstad har haft flera år med bra turismutveckling, men vi vill hela tiden förbättra och vara en motor i Värmland för destinationsutveckling”, säger Maria Westin turismchef i Karlstads kommun

Besöksnäringen är en av de starkast växande branscherna där många människor arbetar idag, men där ännu fler kan få jobb de närmaste åren.

För mer information kontakta:

Maria Westin

TurismchefKarlstads kommun

Mejl: maria.westin@karlstad.se

Hanna Åkerstedt

Ordförande Visit Karlstad Member och hotelldirektör Hotel River C

Mejl:hanna@riverc.se

Ante Jankovic

Manager Convention Bureau Jönköping

Mejl: ante.jankovic@destinationjonkoping.se

• Sociala frågor

• Karlstad

Turismverksamheten i Karlstad ingår i Tillväxtcentrum och jobbar förutom med turism också med näringsliv och planarbete. Vårt uppdrag är ett Karlstad ska bli ett av Sveriges bästa besöksmål. Vår vision tillsammans med grannkommunerna är att Karlstadsregionen ska vara Sveriges mest gästvänliga region och resans mål året om. Vårt övergripande mål är att besöksnäringen ska utvecklas och genom fler tillresande gäster nå goda resultat, så vi får fler arbetstillfällen.

Maria Westin

Presskontakt Turismchef +46 (0)54-5402465