Karlstad Airport, internationell flygplats i Värmland.

Karlstad Airport ser ljust på 2024

Det gångna 2023 har varit ett mycket utmanande år för samhället både vad gäller ekonomin och omvärlden med stigande inflation, ständigt ökande mat- och bränslepriser samt signaler om en bostadsbubbla på väg att spricka. Kriget i Ukraina och ökade spänningar skapade problem på flygmarknaden där flygbolag fick ändra eller lägga ner rutter österut. Många charteroperatörer drog i handbromsen och minskade antalet avgångar för att säkra den egna ekonomin.

Med allt detta i backspegeln är vi glada att presentera förra årets statistik som visar att värmlänningarna, trots det ansträngda läget, varit sin flygplats trogen och 2023 års passagerarantal ligger kvar på stadiga drygt 20 000 resenärer, som alltså ligger i paritet med 2022.

- Charteroperatörerna vågade inte satsa så stort förra året utan fokuserade mycket av trafiken till de stora flygplatserna för att vara säkra på att fylla flygplanen. De charteravgångar vi hade var i princip helt fulla, varenda plan och det ger utdelning i år, säger Camilla Sperling, vd på Karlstad Airport.

Chartersäsongen 2024 ser minst sagt positiv ut för Karlstad och Värmland. En 50-procentig ökning av antalet destinationer och ca. 30 % fler avgångar totalt har vi att vänta under året. Några av destinationerna är gamla favoriter som kommer tillbaka, som Cypern och någon är helt ny för Karlstad, som Kos i Grekland. Dessutom har de populäraste destinationerna som Rhodos och Kroatien fått utökat antal avgångar.

- Det är väldigt roligt och vi är glada att värmlänningarna väljer sin egen flygplats när man ska ut och resa. Ju fler som fyller planen, desto fler avgångar och destinationer kan vi få helt enkelt, säger Camilla Sperling.

Förutom den kommersiella trafiken står Karlstad Airport stadigt på sitt andra ben som beredskapsflygplats. Det nationella förordnandet har förlängts och flygplatsen har även 2024 i uppdrag av regeringen att säkra krisberedskap och trygghet för medborgarna. 2023 års statistik visar att den samhällsviktiga trafiken ökade med 25 % från året innan och det finns anledning att tro att behovet ser likadant ut framåt.

- Givet det säkerhetspolitiska läget i världen och vårt kommande NATO-medlemskap fyller de regionala flygplatserna en viktig funktion för Sveriges krisberedskap, där vi alla tillsammans bildar ett nät av infrastruktur som är avgörande i vårt glesbefolkade land. Vi är stolta över vårt uppdrag och tycker det är självklart att värmlänningarna ska ha tillgång till samma service och trygghet som andra medborgare, säger Camilla Sperling.

Karlstad Airport fortsätter att arbeta med möjligheten att få en reguljär linje till en större flygplats. Den stora flygplatsutredning som presenterades för regeringen förra året diskuteras fortfarande i de politiska leden och många väntar på beslut. De positiva förslag som för Karlstads del bland annat skulle innebära allmän trafikplikt och en möjlighet att själva kunna upphandla flygtrafik är något som både ägare och flygplatsledning ser mycket positivt på.

Kontakt:
Camilla Sperling, vd: 054-540 77 01, camilla.sperling@karlstad.se

Kategorier

Karlstad Airport är Värmlands största flygplats som är belägen cirka 18 kilometer nordväst om Karlstad. Flygplatsen ägs av Karlstads kommun och Region Värmland och har cirka 100 000 resenärer per år.