SAS Boeing 737 tränar start och landning på Karlstad Airport

SAS skolflyger i Karlstad

På tisdag 11/5 kommer SAS till Karlstad Airport för att skolflyga med sina nya piloter. Flygbolaget var i Karlstad även förra året och höll sina utbildningar, något som fungerade så bra att de aviserat att de vill återkomma ett flertal tillfällen under denna våren. Skolflygningen innebär att de nya piloterna övar starter och landningar, så kallade "touch and go". Vid varje tillfälle deltar en grupp piloter vilket betyder att det totalt blir ett stort antal starter och landningar varje dag. Flygningarna sker med en Boeing 737 och planet brukar skapa en hel del uppmärksamhet hos värmlänningarna då det cirkulerar runt flygplatsen i flera timmar under aktuell dag.

Kategorier

Karlstad Airport är Värmlands största flygplats som är belägen cirka 18 kilometer nordväst om Karlstad. Flygplatsen ägs av Karlstads kommun och Region Värmland och har cirka 100 000 resenärer per år.