DIgitalWell 2020 blir ett hybridevenemang

DIGITALWELL 2020 BLIR ETT HYBRIDEVENEMANG DÄR DELTAGARNA KAN DELTA PÅ TRE OLIKA SÄTT

På Compares kongress DigitalWell 2020 i augusti finns tre olika sätt att delta; på plats, från hemmakontoret eller på distans vid en hub tillsammans med de närmaste kollegorna. Med utgångspunkten att deltagarna ska få samma värde som under ett fysiskt event har Compare tagit fram det nya konceptet för hybridevenemang.

– Vi skulle först ha haft kongressen i april, men på grund av corona sköt vi upp den till den augusti. När vi förstod att det inte kommer kunna genomföras då heller ville vi varken skjuta upp eller ställa in, berättar Sandra Dalåsen, projektledare för DigitalWell 2020, Compare.

På kort varsel har Sandra med flera jobbat fram det nya konceptet hybridevenemang, som är mer anpassat för en digital lösning. DigitalWell 2020 – hub edition, som vänder sig till projektets intressenter offentlig sektor, näringsliv, akademi och civilsamhälle äger rum den 28 augusti.

– Några kan alltså välja att delta fysiskt på Karlstad CCC, men det går även att sitta hemma själv eller att delta via en hub, där de som ändå ses i jobbet varje dag kan delta tillsammans. Jag har jobbat på att få till en hub i varje kommun i Värmland och i region Dalarna, förklarar Sandra.

KONGRESSVÄRD SERVAR DELTAGARNA VID VARJE HUB

Varje hub kommer att ha sin egen kongressvärd som tar med sig ett kongresspaket med lunch, fika och workshop-material.

– För att alla ska få en så bra upplevelse som möjligt erbjuder vi det som krävs både för att få hög kvalitet teknikmässigt och för att få till en konferenskänsla utan att deltagarna ska behöva trängas med personer som de inte normalt träffar, säger Sandra.

De som deltar helt på egen hand kommer att kunna interagera via digitala workshop-grupper som leds av workshopledare på distans.

– Det har varit väldigt spännande och roligt att jobba med detta. Jag har verkligen utmanat vår tjänstedesigner och också berörda på Centrum för tjänsteforskning och Experio Lab. Lagom till att de löst uppgiften att arrangera en workshop för 150 personer fick jag be dem att göra om konceptet till en digital variant, avslutar Sandra.

DigitalWell är ett regionalt projekt som finansieras av EU. Tillsammans utvecklar vi digitala lösningar för behov inom välfärden med användarens egenförmåga i fokus. Projektet tar sig an utmaningar från offentlig sektor i Värmland och Dalarna. Läs mer om DigitalWell.