​KARLSTAD KNEP 16:E PLATS PÅ VÄRLDSLISTAN ÖVER HÅLLBARA MÖTESDESTINATIONER

​KARLSTAD KNEP 16:E PLATS PÅ VÄRLDSLISTAN ÖVER HÅLLBARA MÖTESDESTINATIONER

Varje år utses de mest hållbara mötesdestinationerna i världen genom Global Destination Sustainability (GDS) Index. I år kom Karlstad på plats 16 tillsammans med Lausanne-Montreaux.

– Det känns kul att vi är bättre än många andra, men vi har också stora möjligheter att klättra ännu längre upp på rankinglistan, säger Birgitta Sefastsson, Karlstad Convention Bureau.

Syftet med GDS Index är att motivera researrangörer, konferensarrangörer, evenemangsplanerare och leverantörer att arrangera möten och events på ett hållbart sätt. Genom att lyfta goda exempel kan även andra inom branschen inspireras till att fokusera på hållbarhet.

I undersökningen ingår olika kriterier som rör stadens generella miljöarbete, aktörernas certifieringar och arbetssätt i samband med möten och events.

– Vi rapporterar till exempel in uppgifter om hur mycket grönytor det finns i Karlstad, hur mycket koldioxid vi släpper ut, hur många hotell och restauranger som är miljöcertifierade, hur mycket sopor vi slänger per capita och huruvida vi använder miljövänliga transporter, berättar Birgitta.

– En konkret åtgärd som ökar vårt index är att vi uppmuntrar våra mötesarrangörer att ge bidrag till lokala humanitära projekt istället för att köpa blommor och presenter till föreläsare, fortsätter Birgitta.

Drygt 50 destinationer har deltagit i GDS 2018 och Skandinavien sticker ut på topp 20-listan med hela 12 placeringar.

Här kan du läsa mer om GDS.