​LÄR KÄNNA #INSTAGRAMKOCKEN MAGNUS HAMMAR

​LÄR KÄNNA #INSTAGRAMKOCKEN MAGNUS HAMMAR

Magnus Hammar är en av dem som har varit med ända från den dag då vi invigde nya Karlstad CCC 2011. Och det är inte det enda köket han startat upp i sina dagar. Med stor passion för matlagning och med nyfikenhet och kreativitet har han på många sätt gjort avtryck i Karlstads restaurangvärld. Här kan du lära känna honom lite mer.

HAR DU ALLTID VETAT ATT DU SKULLE BLI KOCK?

Ja. Jag kommer från en restaurangfamilj. Pappa var barmästare på Sandgrund i Karlstad, farfar var styckmästare på Kungsholm och min pappas farbror var köksmästare på Gripsholm, Kungsholm och Stena Line. Min mamma jobbade som servitris på Stadshotellet i Eskilstuna och på Sandgrund.

Jag hade pryo på Sandgrund när jag var tolv år och så fort jag kom in och kände doften från restaurangen visste jag att detta vill jag göra. Jag tänkte ”kan man försörja sig på detta? Det är ju helt otroligt”.

VAD HAR DU GJORT I DIN KARRIÄR?

Jag började som lärling på restaurang Freden, en av Karlstads första restauranger i modern tid, när jag var femton år. Där fick jag lära mig att veta hut av den duktige, men stränge och rättvise tysken Rudolf Hartung, som startade Freden.

Efter det har jag jobbat på många olika krogar i Karlstad, exempelvis Nöjesfabriken, Plaza också Glada Ankan, där jag hade mitt första köksmästarjobb. Jag har bland anat även varit kökschef på Valfrids krog, drivit Umami Lounge och gästspelat på Grythyttan. Så jag har provat på det mesta, allt ifrån fine dining till stordrift. Och jag har alltid varit nyfiken på alla delar, inte bara finliret. Jag tycker att det är intressant med logistik också.

Direkt när jag fick höra om att de skulle öppna här på Karlstad CCC blev jag intresserad av att jobba här.
Här har jag hand om varmköket, vilket bland annat betyder att jag tar fram menyer och sköter inköp.

VAD ÄR ROLIGAST MED DITT JOBB?

Att laga god mat och att få bekräftelse på en gång. Vi får ju direkt bekräftelse om något är bra. Det är en form av ego boost. Jag gillar att skapa minnen genom att laga mat som människor kommer ihåg långt efteråt.

VAD ÄR DET BÄSTA MED ATT JOBBA PÅ KARLSTAD CCC?

Här får jag hela spektrat, allt ifrån att öppna ostron och servera fine dining till logistiska utmaningar, till exempel som att fundera ut hur vi ska servera tre rätter till tusen personer på så hög nivå som det någonsin går. Också får jag arbeta med lokala och svenska råvaror. Vi har väldigt roligt, det händer mycket. Och det är bra arbetstider, med både kväll och lunch. Det är lättare att ha en familj än om jag skulle jobba enbart kvällar.

VAD SER DU SOM EN RIKTIGT ROLIG UTMANING?

Logistiken är den roligaste utmaningen. Hur långt kan vi gå, hur avancerad mat kan vi servera till många människor och ändå få det att fungera? Vi har väldigt ambitiösa kockar i varmköket och en extremt hög lägstanivå.

HUR HÄMTAR DU INSPIRATION?

Jag är en kokbokssamlare av rang. Jag är besatt av kända kockars kokböcker från hela världen.
Förr var jag ute och åt mycket, men det blir inte så mycket nu på grund av barnen. Det kommer jag att ta upp igen när de klarar sig mer själva. Men jag följer de flesta stora krogar på Instagram så klart. Nyfikenheten är viktig – det kommer så mycket nytt hela tiden så att man blir helt snurrig. Här har vi möjlighet att testa mycket. Vi är verkligen tekniknördar, som hela tiden försöker hitta nya lösningar.

VILKEN ÄR DIN FAVORITRÄTT?

Allt ifrån raggmunk och fläsk, schnitzel och dillkött till ramen noodles och poki bowl. Jag gillar asiatiskt, italienskt, spanskt, ja allt egentligen. Men på något sätt kommer jag alltid tillbaka till svensk husmanskost. Det väcker minnen från barndomen. Ju äldre jag blir desto mer nostalgisk blir jag. Söndagssteken är topp tre på min lista. Alla minns väl dofter från farmors kök tänker jag. Det är också mycket därför det är roligt att vara kock.

FÖLJ #INSTAGRAMKOCKEN PÅ @KARLSTADCCC

Magnus delar med sig av sina och kökets kreativa smaksensationer på vårt Instagram-konto. Följ @karlstadccc och hashtaggen #instagramkocken om du är nyfiken.