Ny trädgårdsmässa i Karlstad - Sköna Gröna Trädgård

Karlstad CCC startar ny trädgårdsmässa – Sköna Gröna Trädgård

En inspirerande och spännande trädgårdsmässa med fokus på hållbart odlande lanseras i Karlstads största växthus – Karlstad CCC.

Den 6-7 april slås dörrarna till Sköna Gröna Trädgård upp för första gången. Många utställare som Karl Fredrik på Eklaholm, Florea, Värmdal, EGO Power och många fler är redan klara och arbetet med att attrahera fler utställare fortsätter.

- En trädgård ska vara både skön och grön - alltså vacker för ögat och framodlad i samspel med naturen, något vi vill vara med och sprida kunskap kring. Mässan ska vara det naturliga startskottet för en lyckad växtsäsong. Ett riktigt spännande projekt att botanisera i så det känns väldigt kul att äntligen kunna berätta om satsningen och släppa biljetterna, säger Angela Petré, projektledare på Karlstad CCC

En plattform för kunskap och inspiration
Som besökare kommer du även få ta del av en rad seminarier som erbjuds till alla som köpt biljett. Bland annat kommer du att få lyssna till Hanna och Rebecca som driver podden Trädgårdsliv, Filip Johansson från GardenR som berättar om sina bästa mångfalds- och trädgårdshacks, Annelie Engkvist från Grobo och hennes föreläsning "Mätt på en plätt" och Karl Fredrik från Eklaholm som kommer att inspirera besökarna från inspirationsscenen på mässgolvet.

-Det känns mycket roligt att vi får en ny upplevelse i form av en trädgårdsmässa som kan locka fler besökare till Karlstad och som kan entusiasmera våra invånare att skapa ännu vackrare trädgårdar säger Maria Westin, turismchef på Karlstads kommun

Workshops för vuxna och unga trädgårdsfantaster
Sköna Gröna Trädgård erbjuder även workshops för både vuxna och barn. Du kan bland annat lära dig mer om sädesslag och att mala ditt eget mjöl, baka tunnbröd med Mikael Söder och lära dig mer om pollinering tillsammans med Peter Lampert från Karlstads Universitet under hans workshop ”Upptäck blommor genom lek”.

- Jag ser fram emot workshopen, där både barn och vuxna kan, på ett lekfullt sätt upptäcka hur pollinering fungerar och varför en mångfald av blommor är viktig för att gynna biologisk mångfald! Trädgårdsmässan skapar ett bra tillfälle att visa vårt undervisnings- och forskningsprojekt till en bred publik säger Peter Lampert, forskare, Karlstads Universitetet

Karlstads Trädgårdssällskap och Riksförbundet Svensk Trädgård
    Riksförbundet Svensk Trädgård är representerade på mässan via sin lokalförening Karlstads Trädgårdssällskap. Hans-Åke Scherp som är ordförande för lokalföreningen håller i två föreläsningar under mässan med fokus på odlingsmetoder, hälsa och microlivet i jorden.

- Att vi får möjligheten att öppna dörrarna till en trädgårdsmässa på hemmaplan känns fantastiskt, säger Hans-Åke Scherp, ordförande på Karlstads Trädgårdssällskap som är en av mässans partners. Vi ser verkligen fram emot att samla 1000-tals av regionens trädgårdsintresserade under samma tak inför odlingssäsongen 2024.

Tävling för glada blomster amatörer
    Det senaste tillskottet på mässan är att det lanseras en tävling för amatörer där du som besökare kan lämna in ditt alster för att få det bedömt av en licenserad florist domare. Rent praktiskt innebär det att besökare kan lämna in sitt alster i form av en plantering i kruka, korg, vas – endast fantasin sätter gränser! Besökare som väljer att lämna in alster erhåller gratis inträde till mässans båda dagar.

Sköna Gröna Trädgård – din trädgårdsmässa i Värmland arrangeras av Karlstad CCC i samarbete med Karlstads Trädgårdssällskap, Visit Värmland, Karlstads kommun och Nifa. Sköna Gröna Trädgård äger rum på Karlstad CCC lördag 6 april – söndag 7 april 2024. För mer information besök www.skonagronatradgard.nu