Karlstad CCC utvecklar sin organisation

Karlstad CCC öppnade i januari 2011, och har under de fyra verksamhetsåren ständigt ökat fokus mot beställningsverksamhet och stora möten. Genom kvalitetsmätningar och kundundersökningar, har den arbetsmodellen visat sig framgångsrik, och nu tar organisationen nästa kliv för att bli än mer anpassad mot kundorientering, flexibilitet och ett värdskap i världsklass.

• Det känns väldigt rätt, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad AB. Vår verksamhet är redo för ett nytt steg, och vi kan idag konstatera att vi har en kundnöjdhet på 97%, ett serviceindex på 4,85 på en 5 gradig skala och har flera återkommande kongresser som väljer Karlstad just av dessa anledningar. Nu skapar vi en tjänst som Driftschef, vilket innebär att vi jobbar med en flexiblare organisation och ännu närmare kunden, vilket ger oss bättre möjligheter att analysera och förstå kundens behov, och att bidra till framgångsrikare möten.

Tjänsten som Driftschef går till Lena Malmberg som varit med under uppstarten av Karlstad CCC, först i rollen som projektledare och de senaste åren som Kongresschef. I sin nya roll får Lena Malmberg ett utökat uppdrag som omfattar att även leda restaurangenheten.

• Det känns jättespännande och inspirerade, berättar Lena Malmberg. Vi har en fantastiskt bra organisation redan idag, så vi ska inte göra några stora förändringar men jag vill bidra till att vi jobbar än mer projektorienterat, vilket kommer att öka kunskapen om varje arrangemang och föra oss än närmare kundens representanter. Det innebär även att vi kan låta flera av våra medarbetare få nytt ansvar och nya möjligheter att utvecklas. Jag vet vilka härliga medarbetare vi har, och jag vill ge dem utrymme att växa.

Tjänsten som Driftschef initierades under försommaren, efter en analys av verksamhetens nuläge. För Visit Karlstad och ledningen är det viktigt att ständigt förfina och förbättra sitt erbjudande mot kund och sina möjligheter till samverkan med olika aktörer. Lena Malmberg tillträdde tjänsten från 1 augusti, och har redan både satts på prov i samband med de stora arrangemang som genomförts under augusti, men inte minst sett positiva effekter och områden med utvecklingspotential.

• Jag är väldigt glad för den här möjligheten, säger Lena Malmberg. Det har varit en oerhört häftig resa från planering och uppstart till dit där vi är idag, och det är erfarenheter som jag är glad att jag fått. Nu får jag dessutom bidra till att vi tar ett nytt kliv, och ser fram emot att få göra det i samverkan med både medarbetare, samarbetspartners och våra kunder.

För mer information:

Mattias Nord, vd, Visit Karlstad AB, tfn: 0722-31 90 80

Lena Malmberg, Driftschef, tfn: 0705-670557

Visit Karlstad AB har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).