Kirurgveckan 2014 på Karlstad CCC

Kirurgveckan, ett av de viktigaste forumen för svenska kirurger, återvänder till Karlstad. Med mer än 1 800 deltagare och närmare 400 programpunkter blir kirurgveckan den 18-22 augusti 2014 det hittills största arrangemanget på Karlstad CCC.

- En stor eloge till kirurgkliniken på centralsjukhuset i Karlstad som blir först i landet att få arrangera kirurgveckan en andra gång. Vi är naturligtvis oerhört tacksamma för att lokala ambassadörer hjälper oss att locka hit stora möten som det här, säger Mattias Nord, vd på Visit Värmland.

Kirurgveckan är svensk kirurgis stora vetenskapliga och sociala möte. Här träffas deltagare från hela landet för att diskutera vetenskapliga resultat och utbilda sig inom olika områden. På programmet står bland annat seminarier, posterpresentationer, utställningar och gästföreläsningar med internationella aktörer. Arrangemanget förläggs till olika platser i landet varje år, och Karlstad blir alltså först att få stå som värd en andra gång.

- Kirurgveckan i Karlstad 2003 rankas fortfarande som en av de bästa och därför är förväntningarna extra höga. Karlstad CCC är en toppmodern mötesanläggning som ger oss goda förutsättningar att skapa ett arrangemang i toppklass, säger Mikael Bergenheim, kirurg och docent på kirurgkliniken i Karlstad.

Uppsving för besöksnäringen
Trots att det är mer än två år kvar är planeringen i full gång. Utöver programpunkterna på Karlstad CCC kommer deltagarna även att erbjudas en rad sociala och kulturella upplevelser.

- Det kommer att hända mycket runtom i Karlstad och vi hoppas att kirurgveckan ska involvera hela staden, säger Mikael Bergenheim.

Kirurgveckan innebär mångmiljonintäkter för besöksnäringen och ger ett rejält uppsving för hotell, restauranger, butiker och andra.

- 2003 genererade kirurgveckan intäkter på 15 miljoner kronor, det tror jag att vi kommer att passera med råge 2014, säger Mattias Nord.

För mer information, kontakta:
Mattias Nord, vd, Visit Karlstad, tfn 0722-31 90 80
Mikael Bergenheim, kirurg och docent, kirurgkliniken, Centralsjukhuset i Karlstad, tfn 0706-32 40 42

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).