Pressbyrån och 7-Eleven återvänder till Karlstad CCC

Reitan Servicehandel, med drygt 500 Pressbyrå- och 7-Elevenbutiker runt om i landet, hade sitt riksmöte på Karlstad CCC tidigare i år. Nu väljer man att komma tillbaka även 2013. Mötet, som varar i två dagar i månadsskiftet januari/februari och har ca 1 000 deltagare, genererar ca 1 500 hotellnätter i Karlstad.

- Vi trivdes jättebra i Karlstad förra gången. Dels passade lokalerna vårt ändamål väldigt bra, dels gillade vi servicen och den högkvalitativa maten, säger Jennica Weerén, projektledare på Reitan Servicehandel.

- Vi är naturligtvis väldigt stolta när kunderna väljer oss igen, det är det bästa betyget en kongressanläggning och mötesstad kan få. Det visar att vi står oss bra i konkurrensen, säger Mattias Nord, vd på Visit Karlstad.

Bygger en 7-Elevenbutik
Riksmötet är Reitans största och viktigaste arrangemang under året. Här korar man bland annat årets köpmän i olika kategorier. Ett 60-tal utställare och leverantörer finns också på plats. Och deltagarna kommer att känna sig som hemma. Under riksmötet bygger man upp en tillfällig 7-Elevenbutik inne på Karlstad CCC.

Mycket förfrågningarPå Visit Karlstad ser man fram mot ett spännande år. Orderläget ser bra ut och Karlstad CCC har redan 21 stora möten inbokade under 2013. Värdet på dessa möten beräknas till drygt 120 miljoner kronor för besöksnäringen.

- Och det kommer mer. De senaste veckorna har vi fått in en rad förfrågningar om flera stora arrangemang under nästa och kommande år. Det ser jag som ett resultat av att vi på kort tid byggt upp ett bra rykte och att vi har en kvalité och servicenivå som sticker ut i mängden, säger Mattias Nord.

Enligt Mattias Nord är det bland annat satsningen på den norska marknaden som nu ger resultat, flera av de stora arrangemangen under 2013 involverar norska aktörer.

- Intresset från den norska sidan ökar hela tiden. Samtidigt har vi stärkt relationen till många boknings- och eventbolag och får fler och fler förfrågningar även från dem, säger Mattias Nord.

Här kan du ladda ner en högupplöst bild av Karlstad CCC i vinterskrud.

För mer information, kontakta:
Mattias Nord, vd, Visit Karlstad, tfn 0722-31 90 80

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).