Pressinbjudan Nordiska Mästerskapen i barbershop: möt kvartetten som gick upp i världstoppen på ett Milli Blink!

Den 15-16 maj avgörs 2015 års Nordiska Mästerskap i barbershop för kvinnor på Karlstad CCC. Inför tävlingarna bjuder den nordiska organisationen Nordic Light Region in till en pressträff med fjolårets vinnarkvartett, Milli Blink. Kvartetten Milli Blink tävlade för första gången tillsammans för ett år sedan. Nu är de direktkvalificerade till VM i Las Vegas i höst, efter en sjundeplats i sitt första VM.

Media inbjuds till en pressträff inför Nordiska Mästerskapen: Fredagen den 15 maj kl 15.00 på Karlstad CCC.

När Milli Blink äntrade scenen i Nordiska Mästerskapen för ett drygt år sedan hade de aldrig tidigare tävlat tillsammans. Milli Blink knep guldmedaljen och var därmed kvalificerad till VM. Även där gjorde kvartetten succé och slutade på sjunde plats av cirka 50 tävlande kvartetter. På sin Facebooksida presenterar sig kvartetten som "probably the world's tallest female quartet in Barbershop history" och de fyller hela sin längd med fantastisk sång, något som de också demonstrerar på pressträffen.

Som en av de 15 bäst placerade kvartetterna på VM är Milli Blink direkt­kvalificerad till årets VM i Las Vegas, liksom kvartetten Vocality som kom 10:a. Båda kvartetterna deltar för bedömning vid årets NM. Till Las Vegas får de sällskap av årets guldkvartett.

Nordiska Mästerskapen i barbershop pågår på Karlstad CCC 15-17 maj. De arrangeras av Nordic Light Region, organisationen för barbershopsjungande kvinnor i Norden

Program
Fredag 15 maj: Invigning av konvent 2015 och kvartettävling, kl 16.45 (18 tävlande)

Lördag 16 maj: Körtävling, kl 13.00 (13 körer deltar) och Show of Champions, kl 19.30

Söndag 17 maj: Klasser med de amerikanska domarna

Lördagskvällens show "Show of Champions" är en del av Nordiska Mästerskapen i barbershop. Showen bjuder på barbershop i toppklass – en njutning för både öga och öra. Där medverkar topp tre i kvartett- respektive körtävlingen. Dessutom fjolårets guldkör Stockholm City Voices, Milli Blink, Vocality och en gästande tysk kvartett; Mission Possible.

Fakta Nordic Light Region
Nordic Light Region är organisationen för kvinnlig barbershopsång i Norden. I regionen ingår för närvarande 17 körer, 2 ”prospective”-kör och 34 registrerade kvartetter, inalles närmare 1000 kvinnor som brinner för barbershop.

Nordic Light Region ingår i Sweet Adelines International, med totalt 25 000 medlemmar i 600 körer och drygt 1 200 kvartetter. Nordic Light Region drivs med ideella krafter, precis som alla körer och kvartetter i regionen. Läs mer på regionens webbplats: www.nordiclight region.com.

Kontakt och mer information
Annika Johannesson, Nordic Light Region, 070-661 23 30