Natten till 22 januari uppgraderas stadsnätet.

Dags för sista delen i uppgraderingen av stadsnätet

Natten till tisdag den 22 januari görs den andra och sista delen i Karlstads El- och Stadsnäts stora uppgraderingsarbete av stadsnätet. Arbetet påverkar förutom stadsnätet i Karlstad även Hammarö, Forshaga, Arvika, Munkfors, Åmål och Vansbro.

Den 11 december gjordes en större uppgradering i stadsnätet då kärnan i nätet ersattes av ny och betydligt mer kraftfull utrustning när man gick från 60 till 100 Gbit/s. Kvar återstår vissa mjukvaruuppdateringar, något man valde att ta nu vid ett senare tillfälle för att hålla nere avbrottstiden.

- Vi försöker alltid att göra sådana här arbeten när det påverkar så få anslutna som möjligt, det vill säga under natten. I stället för att göra hela uppgraderingen på en och samma gång, och på så vis orsaka avbrott både natt- och dagtid, valde vi att dela upp arbetet på två tillfällen, säger Elin Bertilsson, stadsnätschef på Karlstads El- och Stadsnät.

Berör flera stadsnät

Även den här gången sker därför arbetet under natten, från midnatt fram till klockan sex på morgonen den 22 januari. Under arbetets gång kan man som ansluten uppleva avbrott och störningar. Eftersom Karlstad samarbetar med sex andra kommunala stadsnät – Hammarö, Forshaga, Arvika, Munkfors, Åmål och Vansbro – kommer även de näten att beröras på samma sätt.

- Uppgraderingen görs både för att möta de krav våra kunder har på kapacitet, men även för att göra nätet ännu mer driftsäkert, säger Elin Bertilsson.

Vad: Uppgraderingsarbete i stadsnätet

Var: Berör stadsnäten i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Arvika, Munkfors, Åmål och Vansbro.

När: Natten till tisdag den 22 januari kl. 00-06.

Läs mer om arbetet här.

Vi frågor kontakta Elin Bertilsson på 054-540 80 13 eller elin.bertilsson@karlstad.se