Fasta priserna nära botten

Vi kan vänta oss ett lågt rörligt elpris i sommar. Samtidigt är det just nu ett gynnsamt läge att binda sitt elpris då vi inte tror att de fasta priserna kan sjunka mycket mer från dagens nivåer.

Det rörliga priset

Som vi förutspådde i månadsbrevet i maj sjönk det rörliga priset under föregående månad. Det rörliga priset blev i elområde Stockholm 68,53 öre/kWh. Det rörliga priset har inte varit så lågt sedan juli 2012.

Då väderprognoserna för juni ser fortsatt ostadiga ut gör vi bedömningen att det rörliga priset kommer att fortsätta att sjunka i juni. Fler faktorer pressar också priset neråt, bland annat att några kärnkraftsreaktorer nu är tillbaka i drift samt att den hydrologiska balansen visar ett stabilt överskott.

De fasta priserna

Det ostadiga vädret pressar även de fasta priserna på elbörsen, speciellt de fasta priserna med kortare löptid. Som en följd av detta sänkte vi vårt Fast pris 1 år i mitten av maj.

Även om de fasta priserna kan falla något eller några ören till tycker vi att det just nu är ett bra läge att binda elpriset om du som kund vill veta vad du ska betala för din el de kommande åren.

När mer högtrycksdominerade väderprognoser kommer att visa sig är det risk att de fasta priserna börja stiga.