Fasta priserna rusar

Efter flera vintrar med låga elpriser kan vi nu stå inför en vinter då elpriset skjuter i höjden. Vill du slippa oroa dig rekommenderar vi dig att välja något av våra fasta avtal.

Det rörliga priset

Som vi förutspådde i förra månadsbrevet låg det rörliga priset relativt stilla under september. Fortsatta överföringsproblem från Norge kompenserades av att temperaturen var klart över det normala.

Överföringsproblemen från Norge ser ut att kunna fortsätta även under oktober och några månader framåt. Lägg därtill att två kärnkraftsreaktorer just nu är på revision och vi vet ännu inte om de kommer tillbaka som planerat. I och med att ytterligare en reaktor ska tas ur drift för revision samtidigt som vi har kalla och torra väderprognoser för kommande veckor är vår bedömning att det rörliga priset stiger i oktober.

De fasta priserna

Efter att ha legat relativt still i början av september sköt de fasta priserna i höjden under andra halvan av månaden. Detta har tvingat oss att höja det fasta priserna vid två tillfällen under september.

Det finns flera faktorer som kan göra att det fasta priserna fortsätter upp under den närmaste tiden. De torra prognoserna stöttar även de fasta priserna. I Frankrike drar revisionerna av ett antal kärnkraftsreaktorer ut på tiden vilket har smittat av sig på de tyska och de nordiska priserna.

OPEC-länderna har kommit överens om att reducera oljeproduktionen, även detta ökar risken för stigande fasta priser.

Att den hydrologiska balansen ligger under det normala inför vintern är också en faktor som påverkar de fasta priserna uppåt.

Det finns med andra ord flera faktorer som samverkar för högre elpriser. Risken att vi får se höga priser i vinter är större än på många år. Med detta sagt rekommenderar vi alla som känner oro för vintern att binda sina avtal.