Hög tid att se över ditt elavtal

Hög tid att se över ditt elavtal

Med vintern i antågande är det hög tid att se över sitt elavtal. Väntar en kall vinter finns det flera faktorer som pekar på att elpriserna kan stiga kraftigt.

Det rörliga priset

Precis som vi förutspådde i november steg det rörliga priset under månaden. Ökningen förklaras främst av ökad elanvändning på grund av sjunkande temperaturer. I och med att temperaturen normalt sjunker ytterligare i december finns det anledning att tro att elpriset kommer att fortsätta stiga.

Visserligen producerar kärnkraften i Norden på full effekt samtidigt som det finns ett överskott i vattenmagasinen men om kylan slår till finns det mycket som talar för att elpriserna kan stiga snabbt. Flera långtidsprognoser som Karlstads Energi tagit del av spår en kallare vinter än normalt. Om denna prognos slår in kommer elpriserna i vinter bli klart högre jämfört med de senaste vintrarna.

De fasta priserna

I och med att priset på kol och fortsätter att ligga på en relativt hög nivå har de fasta priserna legat på en högre nivå de senaste månaderna jämfört med vad vi vant oss de senaste åren. Då även de fasta priserna påverkas av väderprognoserna har de fasta priserna på elbörsen både stigit och sjunkit i takt med omslagen i väderprognoserna.

Eftersom flera prognoser pekar på kallare väder från mitten av december gör vi bedömningen att de fasta priserna kan stiga ytterligare. Blir det riktigt kallt kommande månader finns risken att priserna stiger snabbt. Vi råder därför alla som vill vara på den säkra sidan att välja ett avtal om fast pris.