Landshövding Georg Andrén inviger den nya snabbladdaren som Karlstads Energi varit med och installerat.

Landshövdingen invigde vår snabbladdare för tunga fordon

Framtiden är förnybar – även inom transportsektorn.
Karlstads Energi är med och bidrar i den omställningen.
På torsdagen invigdes en ny snabbladdare för tunga fordon av landshövding Georg Andrén – en laddare som Karlstads Energi varit med och installerat.

Laddaren, som har en effekt på 180 KW, är placerad vid LBC Värmlands lokaler på Örsholmen i Karlstad.

Snabbladdaren är främst avsedd för tunga fordon men kan även användas av privatpersoner.

- Ett kul projekt att vara med i. På Karlstads Energi har vi varit med och ställt om värmesektorn från fossilt till förnybar och återvunnen energi. Nu känns det bra att vi även kan vara med och bidra i omställningen av transportsektorn, säger David Bohn Stoltz, affärsutvecklare på Karlstads Energi.

Landshövding Georg Andrén skickade vid invigningen en tacksam hälsning till de aktörer som gjort snabbladdaren möjlig.

- När jag för infrastrukturministern presenterade hur vi elektrifierar Värmland tyckte han att det var särskilt intressant att vi har hela kedjan med oss, från de som skapar förutsättningarna ändå till slutkunderna. Det är så vi tar emot framtiden, sa landshövdingen innan han klippte invigningsbandet.

Karlstads Energi har tillsammans med Karlstads El- och Stadsnät och LBC Frakt installerat snabbladdaren.