Risk för höga elpriser i vinter

Som vi förvarnade om i förra månadsinfon steg elpriserna kraftigt i oktober. Uppgången har hittills fortsatt i november och ser ut att kunna fortsätta.

Det rörliga priset

Även oktober präglades av högtrycksbetonat väder vilket ytterligare försämrade den hydrologiska balansen. Det är den största förklaringen till att det rörliga elpriset steg till nytt årshögsta i oktober. Med ett sjunkande utbud i Sverige fick vi priser som låg i nivå med de tyska under flera dagar. Sverige har normalt lägre priser än Tyskland.

Begränsningar i överföringen från Norge trycker också upp priset.

Då väderprognoserna framöver också ser torra och kalla ut talar mycket för att det rörliga priset fortsätter upp även i november.

De fasta priserna

Det var länge sedan vi såg en så brant uppgång av de fasta priserna som vi sett de senaste veckorna. Stigande priser på kol, det torra vädret och underskottet i vattenmagasinen stöttar alla de fasta priserna. Till detta kommer stora problem med kärnkraften i Frankrike vilket också smittar av sig på den nordiska elmarknaden.

Det finns inte mycket som i nuläget talar för att de fasta priserna ska sjunka i närtid – tvärtom. Risken för höga elpriser i vinter finns fortfarande. Även om de fasta priserna stigit kraftigt de senaste veckorna befinner sig elpriset inte på en hög nivå historiskt. Med tanke på att elpriserna ser ut att kunna stiga ytterligare en bit rekommenderar vi våra kunder som känner oro inför vintern att binda sitt avtal. Ett annat sätt att minska risken för höga priser är att välja vårt Mixavtal där hälften av volymen är fast och hälften är rörlig.