Vädret pressar elpriserna

Milda prognoser framöver fortsätter att pressa ner elpriserna. I takt med att våren närmar sig minskar också risken för kraftiga prisökningar.

Det rörliga priset

Även januari blev en varm månad. Något som avspeglade sig i vårt rörliga pris som blev 78,80 öre/kWh i elområde Stockholm, ner nästan två öre jämfört med december.

De tidigare prognoser som spådde kallare väder än normalt i februari har kommit på skam. I stället ser februari ut att bli någorlunda normal. Det innebär att det rörliga priset ser ut att ligga still under månaden. I och med att vattenmagasinen uppvisar normala nivåer och att vinterkylan inte ser ut att komma är risken för höga rörliga priser i närtid väldigt liten.

De fasta priserna

Karlstads Energi justerade ner de fasta priserna i början av februari. Detta som ett resultat av att terminspriserna har fortsatt ner. Frågan är hur långt ner de fasta priserna kan sjunka? Vi gör bedömningen att de fasta priserna troligtvis inte sjunker mycket mer från dagens nivåer.

Om du vill veta vad du ska betala för din el är våra fasta priser ett bra val.

Det kan också noteras att prisskillnaden mellan det rörliga priset och de fasta priserna är liten. De fasta priserna kan därför ses som en billig försäkring mot högre priser.