Certifiering ska ge tryggare elkunder

Karlstads Energi har länge påtalat problemet med oseriösa elförsäljare.
Nu agerar branschföreningen Energiföretagen Sverige och inför en certifiering.
- Ett steg i helt rätt riktning, säger Sören Blomqvist, marknadschef på Karlstads Energi.

Certifieringen, som kommer att vara frivillig, ska omfatta ett antal kundlöften där branschen går längre än vad lagen kräver. Det innebär bland annat att extra hänsyn ska tas till utsatta grupper, exempelvis äldre eller personer med funktionsnedsättning. Särskilt fokus riktas även mot konsumenternas rättigheter, att tydlig och korrekt prisinformation ges samt att fullmakter hanteras korrekt.

- Alldeles för ofta lyssnar jag till inspelade fullmakter från bolag där det är uppenbart att kunden inte förstår vad hen tackar ja till. Kunden tackar ofta ja till ett avtal de tror är billigare men som i själva verket är klart dyrare och som det är svårt att ta sig ur, säger Sören Blomqvist.

- Det är viktigt att certifieringen hjälper till med de problem som uppmärksammats, exempelvis kring hur vissa företag närmar sig äldre eller andra utsatta grupper. I våra kriterier är det tydligt att ett elhandelsföretag ska avbryta säljaktiviteten om det finns anledning att anta att kunden inte förstår innebörden eller konsekvensen av att ingå ett avtal, säger Catherine Lillo som ansvarar för arbetet med certifieringen på Energiföretagen Sverige.

Genom att välja ett certifierat företag ska kunden kunna känna sig trygg i sitt val av elavtal och elleverantör. Väljer man ett certifierat elhandelsföretag väljer man per automatik bort en oseriös elhandlare.

Enligt plan kommer de första certifierade elhandelsföretagen vara på plats under våren 2017.

Sören Blomqvist, marknadschef, Karlstads Energi, 076-823 53 51

Catherine Lillo, certifieringsansvarig, Energiföretagen Sverige, 070-998 51 21

Fakta: Energiföretagen Sverige har arbetat fram kriterierna för certifieringen i samverkan med branschen, Konsumentverket, Energimarknadsinspektionen och Konsumenternas Energimarknadsbyrå