Elin Bertilsson från Karlstads Energi har valts till ny ordförande för Svenska Stadsnätsföreningen.

Elin Bertilsson från Karlstads Energi ny ordförande i Svenska Stadsnätsföreningen

Elin Bertilsson från Karlstads Energi har valts till ny ordförande för Svenska Stadsnätsföreningen i samband med föreningens årsmöte. Hon har en lång erfarenhet av både telekom- och stadsnätsbranschen med flera ledande befattningar och brinner extra för samverkan mellan stadsnät.

– Jag är stolt över att ha blivit vald till ordförande i Svenska Stadsnätsföreningen och är taggad på uppdraget. Stadsnäten har varit en viktig del i Sveriges digitala framväxt och de är också en förutsättning för Sveriges digitala framtid, säger Elin Bertilsson, nytillträdd ordförande i Stadsnätsföreningen.

Elin Bertilsson är stadsnätschef för stadsnätet i Karlstads Energi AB. Därtill är hon vd för samverkansbolaget MittNät med bas i Karlstad och har varit drivande i bildandet av affärsklustret Nodena. Hon valdes in i Stadsnätsföreningens styrelse 2017.

Ser styrkan i att lösa saker tillsammans

– I dag ser vi hur utvecklingen av branschen går från en tillväxtfas till en mer mogen marknad, vilket bland annat kräver ökade samarbeten mellan stadsnäten. Och där lämpar sig mitt engagemang i bland annat MittNät och vår framgångsrika samverkan, med både större och mindre stadsnät, väl, säger Elin Bertilsson.

Elin menar att hemligheten bakom framgången med MittNät är att man värnar om de små näten och ser styrkan i att lösa saker tillsammans. Detta är något hon vill ta med sig in i sitt ordförandeskap.

Enligt Stadsnätsföreningens valberedning är Elin Bertilsson en kompetent kandidat till uppdraget som ordförande för Stadsnätsföreningen.

– Elin har varit drivande i att bilda både MittNät och Nodena och hon kommer att kunna bidra till de utmaningar som Stadsnätssverige står inför, säger Maria Olsson, sammankallande i valberedningen.

Vid frågor kontakta Elin Bertilsson, 054-540 80 13, elin.bertilsson@karlstad.se

Om Svenska Stadsnätsföreningen:

Svenska Stadsnätsföreningen är en bransch- och intresseorganisation som representerar stadsnät i närmare 200 kommuner och 125 leverantörer av tjänster och utrustning inom bredbandsområdet. Föreningen företräder därmed en absolut majoritet av de aktörer som aktivt investerar i ny modern infrastruktur för bredband i Sverige.