Bredbandstekniken 3G ska vara släckt i slutet av 2025 och 2G samt ADSL senast 2026. Foto: Mostphotos

FÖRÅLDRADE MOBILTEKNIKER FASAS UT – KUNDER RISKERAR ATT BLI BORTKOPPLADE

Kommer din robotgräsklippare sluta fungera 2025? Eller kommer ditt trygghetslarm kanske kopplas ner 2026? Nu försvinner snart föråldrade internetuppkopplingar. Bredbandstekniken 3G ska vara släckt i slutet av 2025 och 2G samt ADSL senast 2026. Det här innebär att kunder som fortfarande surfar via ADSL eller 2G/3G riskerar att snart stå utan internetuppkoppling. Nedsläckningen berör hela Sverige.

Såväl privatpersoner som företag berörs av nedsläckningen. Allt från uppkopplade larm och robotgräsklippare till hissar och elmätare riskerar att sluta fungera när näten släcks. Därför är det viktigt att i god tid se över sin uppkoppling och börja titta på andra bredbandslösningar – för att övergången ska bli så sömlös som möjligt.

- Vi rekommenderar såklart fiber via stadsnätet. Det finns ingen bredbandsteknik som kan jämföras med fiber – en framtidssäker teknik som inte påverkas av antal användare eller yttre faktorer som väder och vind. Fiber är robust, pålitlig och har en i princip obegränsad kapacitet, säger Elin Bertilsson, stadsnätschef på Karlstads Energi.

För att undvika att hamna i ett digitalt utanförskap i glappet mellan nedsläckning och fram tills ny teknik är på plats uppmanar stadsnäten att beställa en anslutning i god tid.

- Vi uppmanar våra kommuninvånare att vara proaktiva så att vi har chansen att hjälpa till med en så sömlös övergång som möjligt. Det är ett stort arbete med att ansluta en fastighet till fibernätet, så att komma samma dag som nedsläckningen är ett faktum kommer inte att fungera, säger Bertilsson.

Hälsningar,

Karlstads Energi https://karlstadsenergi.se/

Arvika Kommunnät AB http://www.teknikivast.se

Forshaga Fibernät AB http://www.forshagafibernat.se...

Hammarö stadsnät http://www.hammaröstadsnät.se/

Kils stadsnät https://www.kil.se/Valkommen-till-Kils-Stadsnat/

Munkfors stadsnät https://www.munkfors.se/munkfors-stadsnat/

Vansbro stadsnät https://vansbro.se/trafik-och-infrastruktur/bredband.html

Stadsnät i Åmål AB http://www.stadsnatamal.se/

Årjängs Nät https://www.arjang.se/anet/

För mer information, vänligen kontakta ditt lokala stadsnät, eller:

Elin Bertilsson, stadsnätschef på Karlstads Energi.

+46 545408013, elin.bertilsson@karlstad.se