Karlstads Energi och Greenely lanserar ny app

Karlstads Energi och Greenely lanserar ny app

Sänk din elanvändning och tävla mot både dig själv och dina grannar – samtidigt som du gör miljön en tjänst. Med en ny app, som lanseras i samarbete med innovationsföretaget Greenely, kombinerar Karlstads Energi enkelhet med miljönytta.

Appen Greenely visualiserar och analyserar användarnas energibeteende. Förbrukningsdata laddas automatiskt ned till appen och användare kan enkelt följa sin elanvändning över tid.

Tjänsten, som är kostnadsfri, analyserar olika datakällor och jämför hushållen med likvärdiga hushåll samt beräknar hushållets besparingspotential. Användarna kan därefter upprätta en skräddarsydd plan och följa sin besparing.

– Vi vill ligga i framkant när det gäller digitalisering. Vi vill också erbjuda kunden ett enkelt verktyg för att sänka elanvändningen och därmed göra miljön en tjänst. Med Greenelys lösning gör vi allt detta, säger Sören Blomqvist, marknadschef på Karlstads Energi.

– Energimarknaden är under omställning och den digitala relationen med slutkonsumenter är viktigare än någonsin. Därför är det glädjande att Karlstads Energi som fått väldigt bra kundbetyg väljer att satsa på Greenelys tjänst, säger Tanmoy Bari, vd på Greenely

Tjänsten fungerar bäst för de elkunder med mätare som läser av elanvändningen varje timme, vilket alla kunder som bor på Karlstads El- och Stadsnäts elnät har. Tjänsten fungerar även i elnät med dygns- eller månadsavläsning.

Karlstads Energis samarbetsavtal med Greenely gäller inledningsvis under sex månader.

– Därefter får vi utvärdera hur appen tagits emot av våra kunder, säger Sören Blomqvist.

Sören Blomqvist, marknadschef, Karlstads Energi, 076-823 53 51
Tanmoy Bari, vd Greenely, 073-643 62 36