Karlstads Energi ökar ersättningen till solelsproducenter

Karlstads Energi ökar ersättningen till solelsproducenter

Nu tar Karlstads Energi nästa steg mot ett hållbart samhälle.

Ersättningen till alla solelsproducenter i Värmland har höjts kraftigt.
- Vi ska fortsätta att driva utvecklingen, säger Åke Pettersson Frykberg (MP), styrelseordförande i Karlstads Energi.

Kostnaden för att installera solceller har sjunkit mycket de senaste åren vilket har ökat intresset för att producera egen el, även bland villakunder. Karlstads Energi betalar idag ut ersättning till drygt 20 solelsproducenter. En siffra som väntas öka den närmaste tiden.

- Marknaden för solceller växer kraftigt. Genom att höja ersättningen för den el våra kunder säljer till oss vill vi öka incitamenten för alla värmlänningar att investera i solceller, säger Sören Blomqvist.
En investering i en solcellsanläggning beräknas, med dagens elpriser, vara betald på tio till tjugo år beroende på storlek.

- Om elpriserna stiger sjunker återbetalningstiden snabbt, säger Sören Blomqvist.

De 100 första solelsproducenterna som bor i villa och som tecknar Karlstads Energis nya avtal får elbörsens rörliga pris plus 20 öre per kilowattimme (kWh) kommande tolv månader. Utöver detta har privatpersoner rätt till en skattereduktion på 60 öre/kWh.

- Vi på Karlstads Energi har länge drivit på omställningen till ett hållbart samhälle, bland annat genom att vi gjort vår fjärrvärme fri från fossila bränslen. Nu tar vi nästa steg, säger Åke Pettersson Frykberg.

Åke Pettersson Frykberg (MP), styrelseordförande, Karlstads Energi, 070-329 51 60
Sören Blomqvist, marknadschef, Karlstads Energi, 076-823 53 51