Starkt resultat trots milt år

Starkt resultat trots milt år

Milda vintermånader gjorde att Karlstads Energis rörelseresultat stannade vid 85 miljoner kronor för 2017.

- Ett mycket bra resultat sett till förutsättningarna, säger Åke Pettersson Frykberg (MP), styrelseordförande i Karlstads Energi.

För bolagets fjärrvärmeverksamhet blev rörelseresultatet 70 miljoner kronor vilket kan jämföras med det budgeterade resultatet på drygt 100 miljoner kronor.

- Det är svårt som värmebolag att klara budgeten när alla vintermånader var varmare än vad vi budgeterat för. Och då lägger vi ändå den budgeterade temperaturen klart över det SMHI kallar normaltemperatur, säger Åke Pettersson Frykberg och fortsätter:

- För att klara resultatkravet framöver skulle vi behöva höja fjärrvärmepriset men vi gör bedömningen att det blir svårt med tanke på att konkurrenssituationen för fjärrvärmen är tuffare än någonsin.

Även under 2017 fungerade Karlstads Energis värmeanläggningar mycket bra vilket resulterade i stabila värmeleveranser.

Karlstads Energis elhandel redovisar ett överskott på nio miljoner för 2017, tio procent bättre än ägarens resultatkrav.

Även renhållningsskyldigheten, som över tid ska gå plus minus noll resultatmässigt, redovisar ett överskott på nästan fyra miljoner kronor.

Åke Pettersson Frykberg, styrelseordförande, Karlstads Energi, 070-329 51 60

Mats Preger, vd, Karlstads Energi, 0706-29 67 20