Från vänster: Erik Kornfeld, vd och Erika Eriksson, affärsområdeschef energisystem och utveckling från Karlstads Energi tillsammans med Jonas Malmström, vd och Pelle Jonsson, säljchef på Yokk Power AB.

Två nya solparker i Värmland: snart kan du köpa värmländsk solel

Karlstads Energi har investerat i två nya solparker med lagring. Investeringen är ett resultat av bolagets mål att bidra till mer förnybar el i det nordiska elsystemet. Men det är möjligheten att lagra solen som verkligen får parkerna att skina.

– Batterilagring ger ökad flexibilitet i elnätet, och möjliggör att vi kan bidra på stödtjänstmarknaden säger Erika Eriksson, affärsområdeschef energisystem och utveckling på Karlstads Energi. När vi dessutom kan producera mer förnybar el i egen regi kan vi erbjuda våra kunder att köpa värmländsk solel som en egen produkt, tillägger Erika.

De två solparkerna i Deje och Klässbol är byggda av Yokk Power AB. Överlåtelseavtalet till solparkerna signerades fredag 17 maj 2024. Solparkerna har tillsammans en potential att producera 1,4 GWh per år. Till det installeras batterier med en effekt om 1,2 MW. Det finns även en option i avtalet om att investera i ytterligare en solpark.

Ett naturligt steg för Karlstads Energi
Sedan årsskiftet är Karlstads Energi och tidigare Karlstads El- och Stadsnät ett gemensamt bolag.

– Som det enskilt största bolaget inom Karlstads kommun både kan och ska vi vara drivande i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi vill vara den hållbara motorn som driver utvecklingen i Värmland, säger Ola Sundgren (C), styrelseordförande, Karlstads Energi.

Erika Eriksson

Affärsområdeschef energisystem och utveckling +4654 540 22 20