Nya tjänsten Karma gör minskat matsvinn lönsamt

Genom den nya digitala tjänsten Karma ska restauranger och caféer minska sitt matsvinn till nära noll – varje dag. I Karma-appen kan de ladda upp överskottsmat som annars riskerar att slängas och Sveriges konsumenter kan köpa maten som take-away direkt i appen och till ett billigare pris. Karma som lanseras nu i veckan har redan knutit ett samarbete med tunga branschaktörer såsom cafékedjan Waynes Coffee och Sveriges ledande grossist Martin & Servera.

En försöksperiod med utvalda restauranger i Stockholm under försommaren visade tydligt att användarna uppskattade appen och att restaurangerna minskade sitt matsvinn med över 50%, fick nya kunder och samtidigt bättre insikt om köpbeteendet hos sina befintliga kunder.

– Bara i Sverige slängs det årligen 500.000 ton* fullt ätbar mat, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp om 2 miljoner ton. Med Karma-appen vill vi på ett enkelt sätt minska miljöpåverkan och låta fler ta del av den högkvalitativa mat som produceras, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare till Karma.

Idag säljer ca 40 stycken restauranger och caféer i centrala Stockholm sin överskottsmat via Karma, bland annat välrenommerade Vassa Eggen, Nybrogatan 38 och Koloni. Bolaget ansluter ca 5-10 nya restauranger och caféer varje vecka, och man har idag över 100 stycken som står redo att sälja sin överskottsmat genom appen. Bland de som har anslutit sig den senaste veckan kan nämnas cafékedjan Wayne´s Coffee.

– Minimal miljöpåverkan och hållbarhet är en av hörnstenarna i Wayne’s Coffees verksamhet. När Karma kom till oss och förklarade hur vi kan vara den första cafékedja som hjälper till att aktivt minska matsvinnet på ett sätt som alla tjänar på, var det ett enkelt beslut att ansluta oss till tjänsten, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef på Wayne’s Coffee med 130 caféer i Norden och verksamhet i sex länder.

För att ytterligare minska matsvinnet i Sverige har Karma i dagarna skrivit avtal med den största restauranggrossisten, Martin & Servera. Med Martin & Serveras rikstäckande organisation kommer fler restauranger och caféer över hela landet att enkelt kunna registrera sig i Karma och erbjuda sina kunder den nya tjänsten.

– Som Sveriges ledande restauranggrossist tittar vi kontinuerligt på hur vi kan minska vår egen och våra kunders miljöpåverkan genom hela värdekedjan från leverantör via oss till restaurang. Med Karma som verktyg kan våra kunder, restaurangerna, på ett enkelt sätt minska matsvinnet i den sista delen av värdekedjan – mot slutkonsumenten. Det hjälper restauranger och caféer att minska sitt matsvinn, bidrar till deras lönsamhet och exponerar dem samtidigt mot fler slutkonsumenter, säger Robin Exman, affärsutvecklingsdirektör hos Martin & Servera.

Karma finns idag för iPhone, kommer snart till Android och ett användargränssnitt specifikt för restaurangerna har tagits fram.

– De resultat vi har fått visar att tjänsten fungerar för användare, restauranger och miljön. Vi har nu alla förutsättningar för att ta Karma till nästa nivå där vi genom en innovativ lösning bidrar till maximal samhällsnytta. Vi har en spännande tid framför oss, säger Elsa Bernadotte, finanschef och medgrundare.

Bakom den nya svenska tjänsten står grundarteamet Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson. De har bakgrund och erfarenhet från bolagen Responster och Pop Fruits och är utbildade vid Handelshögskolan, KTH, LTU och Karolinska Institutet.

Delägare i Karma är Foxhelm Ventures, DHS Ventures, DP Laurén Invest, Magnus Bergman, Lars Lindgren, Daniel Frodin, Mattias Miksche, Propel Capital II och STING. Samt några av Di Digital utnämnda till Sveriges mäktigaste tech-investerare.

* Källa: Naturvårdsverket, beräkning 2014