Enastående forskning har gett 40 bolag – KI Innovations AB 15 år

Karolinska Institutet Innovations AB har utvärderat mer än 1 200 tidiga upptäckter inom life science, startat närmare 40 bolag och slutit omkring 30 licensavtal. Det står klart när företaget nu firar 15 framgångsrika år.

Det viktigaste är att vara bästa tänkbara samarbetspartner och attrahera de allra skarpaste hjärnornas upptäckter, säger Lilian Wikström (bilden), VD på KI Innovations.

Inom KI Innovations granskas årligen omkring 100 tidiga upptäckter inom life science. De flesta kommer från Karolinska Institutet men också från andra universitet och högskolor. Av dessa bedöms i genomsnitt 6-8 vara så intressanta och möjliga att kommersialisera att de motiverar en investering och professionellt stöd under hela den viktiga utvecklingsprocessen.

Det är både seniora professorer och entreprenörsinriktade yngre forskare som vänder sig till KI Innovations. För att driva en kommersialiseringsprocess behövs ett patent. Därför där det viktigt med information till forskarna om vad som krävs för att kunna utveckla en tidig upptäckt kommersiellt.

– Många forskare är inriktade på att få sina rön publicerade. Men de vet inte att det är ett hinder för patent. För att få patent får forskarna inte ha publicerat sin upptäckt i någon vetenskaplig tidskrift. De får inte heller ha gjort informationen publik på en kongress eller via en ansökan om forskningsstöd, säger Lilian Wikström.

De tidiga upptäckterna utvärderas av särskilt sammansatta expertgrupper. Här ingår personer med lång erfarenhet av forskningsvärlden och läkemedelsindustrin. De avgör bland annat om det handlar om ett väldefinierat medicinskt behov och om upptäckten är baserad på unik teknologi och enastående forskning.

Lilian Wikström, VD, telefon 070-453 31 17

• kommersialisera forskningsresultat