Trots läkemedelsindustrins kris – stort intresse för tidiga upptäckter

– Astra Zenecas beslut att lägga ned forskningen i Södertälje är ytterligare ett bevis på den kris som läkemedelsindustrin genomgår.
Det säger Lilian Wikström, VD på KI Innovations AB, med anledning av det dramatiska beskedet för svensk medicinsk forskning.
– Det är självklart ett väldigt tråkigt beslut för många och branschen har känt av utvecklingen under en tid. Samtidigt är Intresset för att hitta tidiga upptäckter inom den akademiska forskningen större än någonsin, säger Lilian Wikström.

Det var på torsdagen som Astra Zeneca meddelade att den neurovetenskapliga forskningen i Södertälje läggs ned. 1 200 tjänster ska bort och beskedet berör också företagets anläggning i Mölndal.
Den anledning som presenterats är de väntade patentutgångarna och de senaste årens ökande kostnader för läkemedelsutveckling.

– Vi märker ett allt större intresse för den innovativa medicinska forskningen inom akademin, säger Lilian Wikström. Det tyder på att den akademiska forskningen kommer att ha en allt större betydelse för skapandet av morgondagens nya produkter.

KI Innovations AB finansierar kommersialiseringen av utvalda forskningsbaserade projekt för att på bästa sätt ta dem hela vägen till målet – att sälja/licensiera ut patenträttigheterna eller att starta ett bolag.

Så sent som den här veckan offentliggjorde KI Innovations AB en av sina största affärer hittills med ett internationellt läkemedelsföretag. Det är en tvärvetenskaplig forskargrupp som utvecklat en metod och ett verktyg för att med stor precision gradera och upptäcka sjukdomstillstånd i levern, något som hittills varit mycket svårt.

– Det handlar om en unik teknologi baserad på högklassig forskning. När vi identifierar en kommersiell potential satsar vi alla våra resurser på att nå en lyckad affärsutveckling, säger Lilian Wikström.

Beskedet från Astra Zeneca fick också forskningsminister Jan Björklund att öppna för att se över villkoren inte bara för medicinska forskare utan också för kunskapsintensiva företag.

– Jag tror att vi på sikt måste se över företagsbeskattningen för forskningsintensiva mindre företag, sade han.

Lilian Wikström, VD, telefon 070-453 31 17

• läkemedelsutveckling