Axelar startar klinisk lungcancerstudie

KI Science Park-företaget Axelar har doserat den första patienten med läkemedelskandidaten AXL1717 mot icke-småcellig lungcancer. Resultaten från studien beräknas kunna presenteras om cirka ett år.

AXL1717 är en ny typ av läkemedel som hämmar receptorn IGF-1. Tidigare studier har visat att AXL1717 är säkert, men också att det har en fördelaktigare biverkningsprofil än dagens behandling.

Den studie som nu startas är en klinisk fas II-studie där 140 patienter med spridd icke-småcellig lungcancer randomiseras till att behandlas med antingen AXL1717 eller cellgiftet docetaxel.

Docetaxel, som marknadsförs under namnet Taxotere, är idag standard som andra linjens behandling vid icke-småcellig lungcancer. Docetaxel är emellertid förknippat med ett antal biverkningar, bland annat att vätska ansamlas i kroppen, kraftlöshet, illamående och kräkningar.

AXL1717 bedöms ha potential för behandling av flera cancerformer, däribland bröstcancer och glioblastom, en särskilt aggressiv form av hjärntumör.

Resultaten från den nu inledda fas II-studien beräknas kunna presenteras om cirka ett år.

För kontakt med Karolinska Institutet Science Park AB:
Märit Johansson, VD, telefon 0708-72 35 32