Kaspersky Anti-Spam 3.0 får certifiering mot skräppost från ICSA Labs

Kaspersky Lab meddelar att Kaspersky Anti-Spam 3.0, en lösning som ger skydd mot spam i företagens e-postsystem, har klarat certifieringstesten hos det ansedda amerikanska laboratoriet ICSA Labs. Testresultatet innebär att Kaspersky Anti-Spam 3.0 har utnämnts till ”ICSA Labs Certified”.

Syftet med ICSA Labs tester och certifiering av skydd mot skräppost är att produkternas effektivitet i identifiering av skräpmeddelanden ska kunna utvärderas. Märkningen ”ICSA Labs Certified” kräver att spamösningen klarar identifiering av 95 procent av alla skräpmeddelanden och med maximalt en falsk positiv identifiering på 100 000 meddelanden. Endast sex produkter, varav Kaspersky Anti-Spam är en, klarade den första testfasen.

Testkraven bygger på ett nytt program för certifiering och tester av programvara mot skräppost, vilket har utvecklats i samarbete med ett oberoende konsortium med leverantörer av lösningar mot skräpmeddelanden: Anti-Spam Product Developers’ Consortium. Konsortiet skapades under överinseende av ICSA Labs, som fastställer standarder och certifierar informationssäkerhetsprodukter. Konsortiets syfte är att utarbeta neutrala standarder för utvärdering av produkters effektivitet, utbyte av kunskaper mellan utvecklare av antivirusprogram, och tillhandahållande av en oberoende informationskälla för användare som vill skydda sig mot skräppost. Kaspersky Lab var med och grundade konsortiet och deltar aktivt i utvecklingen av villkoren för certifiering av programvaror mot skräppost.

– I dag har lösningarna mot skräppost integrerats som en viktig del av ett omfattande skydd mot hot på Internet. Därför blir gemensamma villkor och standarder för utvärdering av kvaliteten hos skräppostlösningar allt viktigare för hela IT-skyddsbranschen och slutanvändarna. Jag kan med glädje säga att konsortiet har lyckats utveckla en omfattande uppsättning opartiska villkor för testning av produkter mot skräppost. Vår lösning Kaspersky Anti-Spam 3.0 har klarat alla certifieringstest som grundas på dessa villkor, och dessutom helt utan problem, säger Eugene Kaspersky, VD för Kaspersky Lab.

Mer information om den första certifieringstestningen av produkter mot spam finns på ICSA Labs webbplats på www.icsalab.com

Information om Kaspersky Anti-Spam 3.0 finns på www.kaspersky.com/kaspersky_anti-spam

För mer information och produkttester, vänligen kontakta:
Ronald Binnerstedt
Mobil: 070-3231994

Jonas Halén, Territory Manager
Kaspersky Lab AB.
Mobil: 070-735.00.10

Kaspersky Lab erbjuder världens mest omedelbara skydd mot IT-hot som spionprogram, crime-ware, hackare, phishing och spam. Kaspersky Lab erbjuder överlägsen upptäcktstakt och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kaspersky-teknologin används i IT-säkerhetslösningar av IT-säkerhetsleverantörer över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com

• Datorer, datateknik, programvaror