Nu släpps Kaspersky Internet Security 2013

Idag lanseras senaste versionerna av säkerhetsprogrammen Kaspersky Internet Security och Kaspersky Anti-Virus i Sverige. Bland årets nyheter är en funktion för säkra bankärenden och shopping på nätet, samt skydd mot hot som utnyttjar säkerhetshål i populära program.

Kaspersky Internet Security 2013 och Kaspersky Anti-Virus 2013 har uppdaterats med ett nytt och lättanvänt användargränssnitt och flera nya säkerhetstekniker. Ett stort fokus i utvecklingsarbetet har varit att skydda potentiellt sårbara applikationer vilket har lett till den unika tekniken Automatic Exploit Prevention.

– Att bli av med känslig information och pengar är de saker som oroar internetanvändare mest. Därför har vi utvecklat en hel uppsättning nya skyddstekniker inom dessa områden, säger Eugene Kaspersky, VD på Kapersky Lab.

Nyheter hos Kaspersky Internet Security 2013

• Safe Money: Skyddar användaren vid bankärenden och shopping på nätet.
  • Automatic Exploit Prevention: Inriktat på de mest sofistikerade hoten som utnyttjar sårbarheter i populära program.
  • Nytt skräppostfilter som effektivt blockerar oönskad e-post.
  • Ny antivirusmotor med högre detekteringsnivåer för alla sorters nya cyberhot.
  • Förenklat användargränssnitt för enklare installation och användning av programmet.
  • Bättre prestanda och minskad batteriförbrukning hos bärbara datorer.

Safe Money
Med hjälp av ett flertal skyddsmetoder skyddar Safe Money användaren när denne hanterar pengar på nätet, till exempel vid e-handel, på internetbanken eller vid betalning via system som PayPal. Så här funkar Safe Money:

• Byter automatiskt till läget ”Safe Browser” när du besöker en banksida. Det gör att betalningen isoleras från andra aktiveteter på nätet så att transaktionen inte kan övervakas.
  • Funktionen aktiveras automatiskt när du besöker de vanligaste betalningstjänsternas webbsidor. Fler banker och e-handelssidor kan enkelt läggas till av avvändaren.
  • Kontrollerar betalningssidans autenticitet för att säkerställa att den inte är infekterad eller är en förfalskning.
  • Safe Money granskar datorns säkerhetsstatus och varnar för allvarliga hot som bör hanteras innan en betalning görs.
  • Det virtuella tangentbordet skyddar mot keyloggers och har uppdaterats med tekniken Secure Keyboard som använder en särskild drivrutin som förhindrar att skadliga program läser av tangenttryckningar. Därmed kan både lösenord och bankkortsuppgifter skrivas in utan risk.

Skydd mot zero-day sårbarheter
Tekniken Automatic Exploit Prevention har utvecklats för att bemöta sofistikerade hot som utnyttjar säkerhetshål i populära program. Skyddet gäller även för zero-day attacker, där det skadliga programmet infekterar datorn genom att utnyttja säkerhetshål som ännu inte är kända eller där tillverkaren inte har hunnit släppa en mjukvaruuppgradering som åtgärdar felet. Automatic Exploit Prevention kan känna igen icke auktoriserad aktivitet som sker genom en sårbarhet hos ett program, till exempel en webbläsare, utan att blockera programmets normala funktion.

Nyheter hos Kaspersky Anti-Virus 2013

• Ny antivirusmotor med högre detekteringsnivåer för alla sorters nya cyberhot.
  • Nytt skydd mot nätfiske som automatiskt uppdaterar och förbättrar heuristisk upptäckt av webbsidor som försöker stjäla lösenord och annan värdefull data.

Kaspersky Anti-Virus 2013 erbjuder dessutom:

• Skydd i realtid mot virus, spionprogram, trojaner, rootkit och andra hot.
  • Skanning av webbsidor och e-post för att upptäcka skadliga program.
  • Omedelbar säkerhetskontroll av filer, applikationer och webbsidor.
  • Återställning av datorn efter oönskade åtgärder av skadligt program.

Kompatibla med Windows 8
Kaspersky Internet Security 2013 och Kaspersky Anti-Virus 2013 kommer att vara fullt kompatibla med Windows 8 från slutet av september. Med nya applikationen Kaspersky Now kommer Windows 8-användare att få en snabb översikt av datorns säkerhetsstatus och kan välja att starta nyckelfunktioner hos Kaspersky Internet Security 2013 och Kaspersky Anti-Virus 2013 direkt genom det nya användargränssnittet. Appen kommer att finnas tillgänglig gratis på Windows Store.

Systemkrav

• Operativsystem: Microsoft Windows 7, Microsoft Windows 8,  Windows Vista eller Windows XP (32 or 64 bit)
  • Processor: 800 MHz CPU för Windows XP eller 1 GHz CPU för Windows Vista eller Windows 7
  • RAM: 512 MB för Windows XP eller 1 GB (32 bit)/2 GB (64 bit) för Windows Vista eller Windows 7
  • Diskutrymme: 480 MB ledigt utrymme på hårddisken för installation

Pris och tillgänglighet
Rekommenderat pris (inkl. moms) är 599 kr för Kaspersky Internet Security 2013 och 279 kr för Kaspersky Anti-Virus 2013 (1 PC, 1 år). Programmen går att köpa på bland annat Elgiganten, Media Markt, SIBA, NetOnNet, Dustin och Misco, samt på Kaspersky Labs hemsida här.

För mer information om Kaspersky Internet Security 2013 och Kaspersky Anti-Virus 2013: http://www.kaspersky.com/se/internet-security och http://www.kaspersky.com/se/anti-virus

För ytterligare information kontakta:
Magnus Sarin, Kaspersky Lab Nordic
Mobil: +46 (0)707 35 00 15
E-post: magnus.sarin@kaspersky.se

Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2010. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares – December 2011. Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2010.

• datorskydd
  • safe money