KASTHALL LANSERAR COLLECTIVE IMPRESSIONS – DESIGN GENOM TIDERNA

Kasthall visar årets nya kollektion samt nytolkningar av designers som gjort avtryck genom tiderna genom sitt gedigna arkiv med originalskisser från 50-talet och framåt. Utställningen Collective Impressions har kurerats av den kreativa designstudion Kråkvik & D’Orazio med premiär under Stockholm Design Week på Kasthall Flagship Store & Showroom i Stockholm.

Kasthall har med sina mattor definierat rum och miljöer i över 130 år. De har utvecklats längs vägen och skapat ikoniska mattor som gått i arv till nästa generation. Men också skapat miljöer med mening. Inför kollektionen Collective Impressions har Kasthall Design Studio djupdykt i sitt arkiv och tagit fram mattor med design som känns lika aktuell och stark idag samtidigt som ett antal nyheter och färgställningar tagits fram som binder ihop kollektionen i sin helhet.

– Vi slutar aldrig att blicka framåt, men för att veta vart man ska måste man också förstå vårt ursprung. Därför gör vi ett nedslag i historien och reflekterar över framtiden i år. Vi har inspirerats till att söka och utforska vilka vi är och har varit genom tiderna. Vi har ett ansvar för framtiden och ska på ett hållbart och balanserat sätt utveckla nya produkter samt skapa morgondagens klassiker, säger Lena Jiseborn, Design Director.

PÅFÅGEL Kasthall Design Studio har tolkat det vävda originalet från tidigt 70-tal till en handtuftad matta. Den svartvita grafiska ryamattan i ull och lin har en organisk och grafisk form som är okänslig för trender med en tidlös personlighet. Dess florala design till trots är den namngiven efter en fågel – påfågeln med sina magnifika mönstrade fjädrar. Orginalet var en vävd matta i Kasthalls kvalité Malaga, ett Chenillegarn i ull och lin, designad av Berit Woelfer.

DESIGN: Kasthall Design Studio/Berit Woelfer.

PRODUKTTYP: Handtuftad matta i ren ull och lin. MATERIAL: 50% ull och 50% lin.

KATE Inspirerad av harlekinmönstrets ruta har Kate en aning rebellisk men samlad karaktär. Den assymetriska ytan i mitten omgärdas av streck med en plockepinnn-liknande irregularitet som skapar lugn och harmoni trots sin spretighet. Kate passar eleganta miljöer i hem, vardagsrum och sovrum men fungerar även i lounger och med soffgrupper i offentliga och låg trafikerade miljöer.

DESIGN: Kasthall Design Studio

PRODUKTTYP: Handtuftad matta i ren ull och lin. MATERIAL: 50% ull och 50% lin.

NAOMI Harlekinrutan finns närvarande fast i omvänd form där man utgår från en centrumpunkt med strålande divergerande linjer som tycks leva och skapa en spänning samt mystik kring sin närvaro. Naomi passar med sin självsäkra personlighet i livgivande ull och lin i olika miljöer liksom Kate. Kate och Naomi finns i valfri storlek och form.

DESIGN: Kasthall Design Studio

PRODUKTTYP: Handtuftad matta i ren ull och lin. MATERIAL: 50% ull och 50% lin.

För högupplösta bilder, se MyNewsdesk, www.mynewsdesk.com/se/kasthall

För produktutlån, kontakta Christer Gunnarsson, Product Manager Woven christer.gunnarsson@kasthall.se | 070 233 30 82

För ytterligare information kontakta Johan Bergh, CEO/Interim Sales & Marketing Director johan.bergh@kasthall.se

• designmattor