Kasthalls berömda broschyrmatta en del av Kasthalls kollektion

Broschyrmattan, som ursprungligen skapades på 1990-talet för att visa på hur typiska Kasthallmönster och färger kunde kombineras, är nu en del av Kasthalls standardkollektion – i sitt originalutförande.

Under 1990-talet skapade Kasthalls dåvarande designchef, Gunilla Lagerhem Ullberg, en matta som skulle visa på vilka möjligheter som finns att kombinera både färger och mönster inom ramen för olika mönsterfamiljer, i detta fall den så kallade Häggåfamiljen. Mattan placerades samma år på framsidan av en Kasthall broschyr, därav namnet Broschyrmattan.

Efter att mattan visades upp på 90-talet så har den beställts och vävts i en mängd olika färgkombinationer genom åren. Så pass ofta att mattan till och med blivit något av ett signum för Kasthall. Därför känns det extra roligt att återskapa själva originalet i årets kollektion, säger Lena Jiseborn, Kasthall Design Studio designchef.

- Att skapa ett nytt namn på en Kasthallklassiker skulle enbart vara förvirrande. Därför bestämde vi, när vi valde att återskapa mattan, att helt enkelt behålla namnet Broschyrmattan, avslutar Jiseborn.

Mattan som levt sitt eget liv sedan 1990-talet har dessutom gått under namnet Broschyrmattan då syftet inte var att skapa en kollektionsmatta. Ett icke-namn som levt vidare i folkmun och därför inte bör ändras idag.

Broschyrmattan i sitt originalutförande finns för beställning hos Kasthalls återförsäljare.

• gunilla lagerhem ullberg
  • klassik svensk design