Kasthallsignerade Tatamimattor del av Claesson Koivisto Runes utställning på Bukowskis

Den 24 augusti startar utställningen "Claesson Koivisto Rune in Japan" på Bukowskis. En utställning och onlineauktion som innefattar över 100 föremål som Claesson Koivisto Rune uteslutande formgivit för den japanska marknaden. Bland de föremål som auktioneras finns även två av Kasthall nyproducerade exemplar av de Tatamimattor som idag finns på hotellet K5 i Tokyo.

När Claesson Koivisto Rune inredde hotellet i Tokyo fick Kasthall i uppdrag att ta fram en typ av Tatamimatta till hotellet i två separata färgskalor. Dessa Tatamimattor har Kasthall, tillsammans med Claesson Koivisto Rune, tagit fram nya exemplar av som kommer att ställas ut med Claesson Koivisto Runes övriga Japanprodukter.

- Då vi ansåg att de egendesignade Tatamimattor som vi beställde av Kasthall till K5 var en viktig del av utställningen bad vi dem att producera nya exemplar som speglar hotellets mattor, säger Ola Rune, R:et i arkitekttrion Claesson, Koivisto, Rune.

Tatamimattan är en traditionell japansk matta som vanligen är ca 90 x 180 cm och 6 cm tjock. Ursprungligen gjordes mattorna av rishalm som vävdes ihop för att man både skulle kunna gå (barfota), sitta och sova direkt på den mjuka mattan. Oftast läggs flera mattor kant i kant för att täcka hela golvytor, vilket innebär att man i Japan använder antal Tatamimattor för att beskriva en bostads ytmått. I detta fall har man valt att sy ihop fyra respektive sex Tatamilängder i olika färgsättningar för att skapa två större mattor.

- Vanligtvis består kanten i en Tatamimatta av en isydd träram för att hålla mattan på plats men i detta fall har jag och Lena Jiseborn, Kasthalls designchef, spenderat två dagar med att för hand sy ihop de två större mattorna i olika färgskalor som ingår i utställningen, fortsätter Ola Rune.

Tatamimattorna är vävda mattor i 100 % ull som i detta fall vävts från långsida till långsida för att få en lång mönstrad kant, med linjer och ränder i en accentkulör som sätter tonen för mattan. Färgskalan på respektive matta som auktioneras ut är grönaktig respektive röd. Den grönaktiga mattan, Amazing Grey, har storlek 180x360 cm (=4 tatami-mattor) och den rödaktiga mattan, Sunset Red, har storlek 270x360 cm (=6 tatami-mattor).

- Det känns hedrande att bidra med två unika Kasthallmattor till utställningen. Förhoppningsvis kommer den person som ropar hem en matta även att uppskatta att det endast finns ett liknande exemplar och då som en del av inredningen på hotellet K5 i Tokyo, säger Lena Jiseborn, Designchef på Kasthall.

Övriga föremål som auktioneras ut är handgjorda möbler av japanska mästare i finsnickeri, stoppmöbler för egna arkitekturprojekt i Japan, keramik, metallarbeten, lampor i washi-papper och mycket mer. De flesta objekt har dessutom aldrig tidigare visats utanför Japan.

Om Kasthalls Tatamimattor:

Amazing Grey är en vävd matta i 100% ull. Den har en grå botten med gröna inslag i form av tunna linjer och bredare ränder som en stark markör för färg och design. Storlek: 180x360 cm (=4 tatami-mattor)

Sunset Red är en vävd matt i 100% ull, som är en röd matta med inslag av purpur färgade linjer och ränder på samma sätt som den grågröna mattan. Storlek: 270x360 cm (=6 tatami-mattor)

Visningen av Claeson Koivisto Rune sker 24 -28 augusti, Berzellipark Stockholm

Onlineauktionen sker 20-29 augusti på bukowski.com