KLASSISKA GRETA I NYA LEKFULLA TONER

Mellan åren 1987–2015 skapade designern Gunilla Lagerhem Ullberg majoriteten av Kasthalls klassiska mattor, däribland Greta. Nu uppdateras den vävda ullmattan med sju nya färgställningar och lyfts upp i 2020 års kollektion Colors in Between.

​Med de nya färgerna vill Kasthall erbjuda dagens arkitekter, inredare och slutkonsumenter en välbalanserad palett som andas både lekfullhet, balans och frihet. Kasthalls djupa kunskaper kring färgtoner, texturer och taktila inslag har gett upphov till nya vackra meleringar.

Varje matta kan innehålla upp till tolv olika färger som bidrar till komplexa kombinationer med ett rikt färgspektrum. För den kreativa går det att experimentera ytterligare och skapa sina egna färger inom Greta-familjen, precis som Gunilla Lagerhem Ullberg gjorde en gång i tiden.

– Greta uppskattas i allt från smala hallar till ståtliga kyrksalar och kulturbyggnader. Vi ser på henne som en flexibel kameleont i finkläder, redo att bli precis det varje arkitekt söker för sitt specifika projekt. Utforskandet av färger är en viktig del i Kasthalls arbete och vi är glada att föra Gunilla Lagerhem Ullbergs tradition vidare säger Lena Jiseborn, Designchef på Kasthall.

De sju nya färgerna i Greta-familjen heter Autumn Bay, Black Forest, Early Spring, Nippon Rose, Summer Breeze, Tidal Foam och Winter Stream. Greta finns sedan tidigare tillgänglig i fem färger. För Kasthall är frågan om färg en genomgående och stor del av deras DNA. Utökningen av Greta- familjen blir därmed ett sätt att transformera uppskattade klassiker till samtida favoriter.

– Med Greta vill vi verkligen väcka lusten att skapa och erbjuda en färgmatchning för alla. Det finns alltid någon färg i omgivningen värd att fånga upp och bygga in och den kan Greta finna, säger Lena Jiseborn.

Greta är vävd i 100 procent ull och skräddarsys efter önskade mått, med en bredd mellan 70 till 600 cm. Greta lämpar sig även som exklusiv heltäckningsmatta.

PRODUKTINFORMATION GRETA

Design: Kasthall Design Studio/Gunilla Lagerhem Ullberg Produkttyp: Vävd matta i finaste ullMaterial: 100% ullVarpkvalitet: 100% lin

Totalhöjd: ca 5 mmTotalvikt: ca 2200 g/m2Nya färger: Black Forrest 203, Winter Stream 204, Summer Breeze 302, Nippon Rose 600, Autumn Bay 701, Early Spring 803, Tidal Foam 804Befintliga färger: Mountain Lake 202, Sage 301, Pebble Grey 502, Multi Light 800, Marble 802 Storlek: Skräddarsydda storlekar görs på förfrågan, välj bredd mellan 70-600 cm.

Rug 170x240 cm, Nippon Rose 600

Rug 170x240 cm, Mountain Lake 202

För högupplösta bilder, se MyNewsdesk, www.mynewsdesk.com/se/kasthall

eller kontakta Annica Edgren, Global Marketing Communications Manager