Ny ikonisk handtuftad matta från Kasthalls Arkipelagkollektion

Nu lanseras den tredje av Gunilla Lagerhem Ullbergs ikoniska Arkipelagmattor. Två av tre mattor lanserades under Gunilla Lagerhem Ullbergs tid, men skisser och prover på den tredje mattan fanns redan då. Nu har Kasthalls designteam tagit vidare Lagerhem Ullbergs arv med Arkipelag, Januari, en vintervit matta med stänk av guld.

Ett glänsande isigt hav med istäckta kobbar. Det var vad Gunilla Lagerhem Ullberg ville fånga i sin januariupplaga av Arkipelag. Tyvärr lanserades aldrig mattan på grund av att Lagerhem insjuknade, men både skisser och prover fanns färdiga.

- Vi har helt enkelt väntat med att lansera den tredje mattan i Gunillas serie med tanke på hennes bortgång. Nu har det gått ett antal år och vi tyckte att det var dags att återigen lyfta fram hennes snillrika mattor för att hedra hennes minne. Därför valde vi en matta som hon skapat men som aldrig lanserades, säger Lena Jiseborn, chef för Kasthalls Designstudio.

Arkipelag Januari är den tredje mattan i en skärgårdsserie som alla visar olika säsonger. Novembermattan återspeglar senhöst med dova färger och Marsmattan visar på tidig vår.

- Vi har utgått både från Gunillas skisser och tuftade prover på mattan när vi rekonstruerat mattan som heter Januari. Personligen så tror jag hon skulle varit mycket nöjd med slutresultatet, fortsätter Lena Jiseborn.

Januari är en handtuftad matta i ren ull och lin med inslag av Lurex. Mattan måttbeställs efter önskemål.

Om Gunilla Lagerhem Ullberg:
    Gunilla, även känd som "mattornas drottning", var huvuddesigner på Kasthall i 28 år, mellan 1987 och 2015. Hon designade de flesta av Kasthalls klassiska kollektioner, som Moss, Fogg, Häggå och Tekla. Hon fick även många prestigefyllda designpriser för sitt arbete – bland dem "Årets designer" av Elle Decoration 2012. I december 2015, efter en hård kamp mot cancer, gick Gunilla bort. En sann legend i branschen, hennes arv och tidlösa design kommer att förbli betydelsefulla i generationer framöver.

• design
    • tuftade mattor
    • gunilla lagerhem ullberg

Det anrika designvarumärket Kasthall grundades 1889 i Kinna, Västra Sverige. Kasthall är ett globalt och världsledande företag inom mattor och textila golv och är representerade i 30 länder med showrooms i Stockholm, Milano och New York. Trots att Kasthall verkar globalt, sker all produktion i fabriken i Kinna där också Kasthall Design Studio finns. Detta, tillsammans med designsamarbeten världen över, ger oss möjlighet att skapa unika mattor för den globala interiörvärlden. Kasthall erbjuder ovärderligt hantverk med fokus på hållbarhet i både privata och offentliga utrymmen. Kasthall är kunglig hovleverantör till Sveriges Kungahus.