Från Sydafrika till Pajala

Från Sydafrika till Pajala

Nu är de här! Varmt välkomna, Elsabe Cloete, Alan Johnson, Jakobus Buckle och Inka Buckle som alla flyttat från Sydafrika till Pajala i början av året.

I förra numret av Kaunis Aktuellt berättade vi om det pågående projektet att locka sydafrikaner med gruvkompetens till Pajala och arbete på Kaunis Iron. Båda de par som kom på besök under hösten tackade ja och valde att flytta hit. Nu har de börjat sina nya liv i Pajala.

Elsabe Cloete är resursgeolog och hennes make Alan Johnson är prospekteringsgeolog. De landade i Pajala en fredag i början av februari, och redan på måndagen därefter påbörjade de sina tjänster på Kaunis Iron.

– Allting började med att jag blev kontaktad av en rekryterare på Linkedin. Vi hade aldrig tänkt tanken att flytta till Sverige men när frågan kom började vi fundera på det. I slutet av september förra året åkte Alan till Pajala och jag var med på resan digitalt. När jag hämtade honom på flygplatsen efteråt fanns det redan ett samförstånd: vi kommer att flytta!

För Jakobus och Inka Buckle var situationen lite annorlunda, de hade länge funderat på att lämna Sydafrika och flytta utomlands men letat efter rätt tillfälle. Jakobus är geolog och Inka hästtränare. När pandemin slog till sattes flyttplanerna på paus samtidigt som de fick tid för reflektion och blev ännu mer säkra på att de verkligen ville flytta utomlands. När en rekryterare hörde av sig till Jakobus för att berätta om Kaunis Iron insåg paret att drömmen skulle bli verklighet. Inka besökte Pajala i höstas, ett par veckor efter att Alan var där. Jakobus följde med på resan digitalt.

– Jag berättade för honom att naturen var fantastisk och att människorna var vänliga. Jag märkte också direkt att många som bor här stöttar gruvan och är engagerade i gruvans framtid, det kändes viktigt för oss, säger Inka Buckle.

Eftersom Inka var gravid behövde beslutet fattas snabbt så att de skulle hinna genomföra flytten innan barnet skulle födas. De anlände till Sverige mitt i mörkaste vintern. Jakobus hade aldrig tidigare sett snö så för honom var upplevelsen fascinerande.

– Jag skulle inte säga att det var en chock eftersom jag läst på och visste ungefär vad som väntade. Men det var en otrolig upplevelse, jag kände mig som ett barn på nytt. Vad ska man ha för skor, hur går man i djup snö, hur gör man för att inte få snö i ögonen, hur kör man bil på vintern? Jag hade så många frågor.

Efter sex veckor i Sverige föddes lilla Freyja på förlossningen i Gällivare. I dag är Inka hemma med dottern och Jakobus har kommit igång med jobbet hos Kaunis Iron där han arbetar som geolog. Även om mycket är nytt så känner han sig trygg med själva arbetet som han kan väl och har lång erfarenhet av.

– Något jag uppskattar med arbetskulturen här är att man fattar besluten tillsammans. Det är inte så att chefen bestämmer allt, utan man diskuterar sig fram till den bästa lösningen och tar ett gemensamt beslut. Det är mindre hierarkiskt på många sätt, alla pratar med varandra, även mellan avdelningarna, säger Jakobus Buckle.

– Alla är väldigt engagerade i sina jobb och det är många som vill visa och berätta så det har varit lätt att lära känna företaget. Det är kul att det finns så mycket samarbete och så är det kul att jobba i en så pass ny organisation där det inte finns en massa gamla strukturer, säger Elsabe Cloete.

Just nu försöker båda paren lära sig svenska. Planen är att bo långsiktigt i Pajala och de deltar redan i vissa arbetsmöten på svenska och har lärt sig många gruvrelaterade ord. Kaunis Iron har anlitat en svensklärare åt dem så de hoppas att det ska gå fort med språket.

Eftersom de tidigare arbetat inom gruvindustrin bodde båda paren på platser som på många sätt liknade Pajala redan innan, även om klimatet var helt annorlunda.

– Det var otroligt varmt där vi bodde, men i övrigt inte helt olikt. Men i Aggeneys, där vi bodde innan fanns bara en affär, här finns flera affärer så det uppskattar vi, berättar Elsabe Cloete.

När det gäller mötet med Pajalaborna upplever de nya invånarna att de blivit väl emottagna av grannarna och fått mycket hjälp. Nu står husköp på agendan för båda paren som för närvarande hyr sina boenden.

– Vi har redan märkt att man måste följa marknaden noga och fråga runt, det finns inte så många hus till salu och många säljs innan det blir en öppen budgivning, säger Alan Johnson.

Varför
Sydafrika?

Det finns flera anledningar till att just Sydafrika är ett relevant land för internationella rekryteringar till Kaunis Iron. Där finns en stor gruvindustri samtidigt som det finns ekonomiska och sociala problem som gör att många medborgare söker sig till andra länder. Eftersom arbetslösheten i Pajala är historiskt låg finns behovet av att locka människor att flytta till stan för att fylla rekryteringsbehovet.

Välkommen till Kaunis Iron!

I Pajala, 10 mil norr om Polcirkeln och mitt i vackra Tornedalen, hittar du Kaunis Iron.

Vi är ett nytt och modernt gruvbolag som bryter järnmalm som vi sedan förädlar och säljer till världsmarknaden. Vårt unika järnmalmskoncentrat är med sina kvalitets- och miljöfördelar redan kraftigt efterfrågat bland världens stålverk.

Kaunis Iron
Bert-Ove Johanssons väg 8