Marika Muchewicz Hjorth, Head of Assortment & Buying, Kavall

Kavall lanserar apoteksvaror – erbjuder receptfria läkemedel på 10 minuter

Huvudvärkstabletter på 10 minuter? Det blir nu verklighet när Kavall utökar sitt utbud med närmare 50 olika produkter inom receptfria läkemedel och egenvård. Bolaget blir den första aktören att erbjuda apoteksvaror inom segmentet för ultrasnabba leveranser.

– Vårt fokus är att kunna leverera det våra kunder vill ha, i stunden de vill ha det. Och receptfria läkemedel är en produktkategori som känns självklar att erbjuda med nästan omedelbar leverans. Vår modell gör det möjligt och här är vi unika, vilket känns väldigt kul, säger John Tengberg, VD och medgrundare av Kavall.

Sortimentet fylls med produkter inom allergi, värk och feber, förkylning, mage, ögon och öron samt receptfritt för barn. Dessa finns tillgängliga för beställning i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kavalls lokalt belägna darkstores gör den ultrasnabba leveransen möjlig. Efter att kunden lagt sin order i appen, packas varorna snabbt och körs sedan ut på elcykel av Kavalls anställda kurirer.

– Vi jobbar ständigt på att utöka vårt sortiment och fyller på med nyheter veckovis. Idag finns över 2000 produkter att välja mellan i appen. Just receptfria läkemedel har varit på önskelistan länge och vi är glada att äntligen kunna erbjuda det till våra kunder, säger Marika Muchewicz Hjorth, Head of Assortment & Buying på Kavall.

Kavall har fått tillstånd av Läkemedelsverket för att bedriva handel med receptfria läkemedel och i samband med lanseringen av den nya produktkategorin har bolaget infört ID-koll med Bank-ID i appen. Kunden visar även legitimation vid leverans.