Rescue Kavli  - En god räddare i nöden

Rescue Kavli - En god räddare i nöden

Kavli är inte ett företag som alla andra, vi ägs av en ideell stiftelse och hela vårt överskott delas ut till goda ändamål. Varje år får Kavlis medarbetare en summa pengar att dela ut genom att nominera och rösta fram de organisationer som ligger dem extra varmt om hjärtat.

Tre år i rad har Sjöräddningssällskapet (SSRS) fått stöd från Kavli genom medarbetargåvan, totalt 942 000 kr. Med hjälp av detta bidrag har SSRS kunnat investera i en ny räddningsbåt som är placerad på stationen i Holmsund, strax utanför Umeå.

Förra veckan fick båten enligt traditionell namngivningsceremoni sitt namn. En av Kavlis medarbetare som har ett stort båtintresse och även själv har behövt hjälp från SSRS var på plats för att namnge båten och bli dess gudmor.

”Ditt namn ska vara Kavli. Må lycka och välgång följa dig och din besättning i Sjöräddningssällskapets humanitära tjänst” – Malin Fredriksson, medarbetare på Kavli AB.

Magnus Jonsson från RS Holmsund och Malin Fredriksson från Kavli AB
Magnus Jonsson från SSRS Holmsund och Malin Fredriksson från Kavli AB Fotograf: Sara Söderström

Rescue Kavli är en mindre båt i modell Buster och SSRS Holmsund uppskattar det nya tillskottet. Med Rescue Kavli kan sjöräddarna komma ut på grunt vatten, något som deras större båt Rescue MinLouis som är i Victoriaklassen inte kan göra. Med Rescue Kavli kan de även komma upp i Umeälven och båten kan gå ut på egna uppdrag, till skillnad från en vattenskoter som alltid måste gå med en stor båt.

Rescue Kavli har redan visat sig göra skillnad.

”På två dagar har vi haft två larm av olika karaktär: söndag den 25/6, medlem med bränslebekymmer och måndag den 26/6, medlem med motorproblem.

Det visade sig att vår nya räddningsbåt Rescue Kavli blir ett alldeles utmärkt tillskott tack vare sin manöverduglighet och möjligheten att komma åt nödställda i grunda vatten.” – SSRS Holmsund

Fotograf: Sara Söderström

Fakta om Sjöräddningssällskapet:

• Organisationen drivs på frivillig basis av 2 400 sjöräddare som är beredda att rycka ut längs Sveriges kuster och stora insjöar.
  • Sjöräddningssällskapet har 74 räddningsstationer och mer 260 räddningsenheter som alltid är redo.
  • När larmet går är räddningen på väg inom 15 minuter.

Fotograf: Sara Söderström